Rheumatoid Arthritis

התועלת של מדד FRAX בחיזוי הסיכון לשברים אוסטיאופורוזיס בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatology)

במאמר שפורסם בכתב העת Rheumatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מדד FRAX מנבא את הסיכון לשברים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis), אם כי המדד עשוי לספק הערכת-יתר קלה של הסיכון לשברים באלו בסיכון גבוה לשברים מלכתחילה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מדד FRAX מבוסס על גורמי סיכון קליניים, עם או ללא צפיפות עצם, לחישוב הסיכון לשברים בתוך עשר שנים. דלקת מפרקים שגרונית הינה גרם סיכון לשבר אוסטיאופורוטי ואחד המשתנים הנכללים במדד FRAX. מאחר ומדד FRAX פותח עוד לפני עידן הטיפול התרופתי הנוכחי כנגד דלקת מפרקים שגרונית, הם ביקשו לבחון עד כמה מדד FRAX מנבא היטב את הסיכון לשברים בקרב חולים עם דלקת מפרקים שגרונית בימינו.

החוקרים בחנו את הנתונים האדמיניסטרטיביים אודות חולים שהשלימו בדיקת צפיפות עצם והתבססו על מדד FRAX להערכת הסיכון לשבר אוסטיאופורוטי מג’ורי בתוך עשר שנים.

מדגם המחקר כלל 2,099 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית, כולל 208 חולים עם שבר אוסטיאופורוטי מג’ורי ו-2,099 משתתפים ללא דלקת מפרקים שגרונית עם 165 שברים אוסטיאופורוטיים.

בקרב חולים עם דלקת מפרקים שגרונית, הסיכון לשבר בתוך עשר שנים לפי מדד FRAX עמד על 13.2% ושיעור השברים האוסטיאופורוטיים המג’וריים לאחר עשור עמדו על 13.2% (רווח בר-סמך 95% של 11.6-15.1%).

הערכת הסיכון הייתה מעט ביתר בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית עם מדדי FRAX גבוהים (מעל 20%), אך מדד FRAX היה מכויל היטב בקבוצות אחרות. מדד FRAX סייע בסיווג הסיכון של החולים עם דלקת מפרקים שגרונית (יחס סיכון של 1.52, רווח בר-סמך 95% של 1.25-1.72) וללא המחלה הריאומטית (יחס סיכון של 2.00, רווח בר-סמך 95% של 1.73-2.31) עם תוצאות מעט טובות יותר באלו ללא דלקת מפרקים שגרונית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי מדד FRAX מהווה כלי הולם להערכת הסיכון לשברים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית.

Rheumatology, Dec 13, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה