Safety & Risk Management

מחקר חדש מציע גורמי סיכון קליניים לחסימת עורק רשתית (Int Ophthalmol)

במאמר שפורסם בכתב העת International Ophthalmopathy מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טרשת עורקים ומצבים המשנים את הלחץ התוך-עיני מעורבים בפתופיזיולוגיה של חסימת עורק הרשתית.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון גורמי סיכון אפשריים להתפתחות חסימת עורק רשתית. הם התבססו על נתוני מאגרי רישום ארצי בדנמרק להערכת גורמי סיכון אפשריים לחסימת עורק רשתית עד חמש שנים טרם אבחנת הפגיעה העינית.

המחקר כלל 5,312 חולים עם אבחנה של חסימת עורק רשתית אשר היו רשומים במאגר Danish National Patient Register ו-26,560 ביקורות מהאוכלוסייה הכללית, אשר תאמו בגיל ומין. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת יחס הסיכויים של גורמי הסיכון שנכללו במחקר לאבחנה של חסימת עורק הרשתית.

החוקרים מדווחים כי גורמי סיכון אשר נקשרו עם התפתחות חסימת עורק הרשתית כללו סוכרת, יתר לחץ דם עורקי, מחלת לב איסכמית, מחלת עורקים היקפית, אירוע מוחי, מחלת כליות, קטרקט וגלאוקומה, כאשר יחסי הסיכויים נעו בין 1.33 ועד 4.94. פרפור פרוזדורים ודום נשימה בשינה לא לוו בעליה משמעותית סטטיסטית בסיכון לפגיעה העינית.

נוכחות גורם סיכון לוותה לרוב בסיכון מוגבר לחסימת עורק כלי דם בקרב מבוגרים עד גיל 55 שנים. יתר לחץ דם עורקי נקשר בקשר משמעותי יותר עם חסימת עורק רשתית בגברים לעומת נשים. הקשר בין יתר לחץ דם עורקי היה בולט יותר עם תת-סוג חסימת עורק הרשתית המרכזי, בהשוואה לחסימת סעיף עורק הרשתית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי גורמי הסיכון שנבחנו מציעים כי טרשת עורקים וגורמים המשנים את הלחץ התוך-עיני מעורבים בפתופיזיולוגיה של חסימות של עורק הרשתית.

Int Ophthalmol. 2022 Mar 19.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה