SARS & Coronavirus

זיהום בקורונה מלווה בעליה בסיכון לאבחנה של יתר לחץ דם (Hypertension)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Hypertension עולה כי אבחנה של זיהום בנגיף קורונה עשויה להביא לעליה בסיכון להתפתחות לחץ דם גבוה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי יתר לחץ דם נפוץ באוכלוסיית ארצות הברית, כאשר כמחצית מהמבוגרים מאובחנים עם יתר לחץ דם, המעלה את הסיכון למחלות שונות, דוגמת מחלת לב או אירועים מוחיים.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות למעלה מ-45,000 מבוגרים עם אבחנה של זיהום בנגיף קורונה בין מרץ 2020 ועד אוגוסט 2022 וללא היסטוריה של יתר לחץ דם. כל החולים טופלו במסגרת Montefiore Health System בברונקס, ניו-יורק, ושבו לבית החולים מסיבה כלשהי בתוך שישה חודשים.

במסגרת המחקר נבחנה ההשפעה של אבחנה של זיהום בנגיף קורונה על הסיכון להתפתחות יתר לחץ דם, אשר הוגדר על-פי ערכי לחץ דם של 130/80 מ”מ כספית ומעלה, תוך השוואת חולים שחלו בשפעת מול חולים שחלו בקורונה.

החוקרים מסבירים כי בקרב חולים שאושפזו עם COVID תועד סיכון גבוה יותר מכפליים לאבחנה של יתר לחץ דם, בהשוואה לחולים שאושפזו בשל שפעת, כאשר אחד מכל חמישה חולים עם COVID פיתח לחץ דם גבוה בתוך שישה חודשים. עוד עולה מהנתונים כי בקרב חולים עם COVID שלא אושפזו תועד סיכון גבוה פי 1.5 לאבחנה של יתר לחץ דם, בהשוואה לאלו שחלו בשפעת ולא אושפזו, כאשר אחד מכל עשרה חולים פיתח יתר לחץ דם בתוך חצי שנה.

הסיכון להתפתחות יתר לחץ דם היה גבוה עוד יותר בקרב מבוגרים בגילאי 40 שנים ומעלה, בגברים, או בחולים עם אבחנה של מחלת ריאות חסימתית כרונית, מחלת עורקים כלילית, או מחלת כליות כרונית.

המשתתפים במחקר התגוררו ברובם באזורים סוציו-אקונומיים נמוכים, תנאים העלולים להוות גורם סיכון ליתר לחץ דם. מאפיינים של המגפה, מעבר לזיהום הנגיפי עצמו, עשויים להשפיע גם כן על הסיכון ליתר לחץ דם, דוגמת בידוד חברתי, רמת פעילות נמוכה, תזונה לקויה ודחק פסיכולוגי.

החוקרים כותבים כי ממצאים אלו מדגישים את החשיבות של בדיקות סקר של מטופלים בסיכון לאבחנה של יתר לחץ דם לאחר זיהום בקורונה, על-מנת לאפשר אבחנה מוקדמת וטיפול בסיבוכי יתר לחץ דם, דוגמת מחלות לב וכלי דם ומחלת כליות.

Hypertension, Aug 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה