Schizophrenia

גברים צעירים בסיכון הגבוה ביותר להתפתחות סכיזופרניה על-רקע שימוש לרעה בקנאביס (Psychol Med)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Psychological Medicine עולה קשר הדוק בין שימוש בקנאביס ובין הסיכון לסכיזופרניה בגברים ונשים, אך הממצאים מעידים כי גברים צעירים עשויים להיות בסיכון מוגבר במיוחד לסכיזופרניה עקב שימוש לרעה בקנאביס.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים לאורך חמישה עשורים ממאגר נתונים מדנמרק, הכולל למעלה מ-6.9 מיליון תושבים בדנמרק, במטרה לקבוע את שיעור המקרים של סכיזופרניה המיוחס להפרעות שימוש בקנאביס.

מהנתונים עולה כי 60,563 משתתפים אובחנו עם הפרעות שימוש בקנאביס, כאשר כ-75% מהמקרים תועדו בגברים; עוד תועדו 45,327 מקרים של סכיזופרניה במהלך המחקר.

הסיכון להתפתחות סכיזופרניה על-רקע הפרעת שימוש בקנאביס היה גבוה יותר בגברים לעומת נשים (יחס סיכון מתוקן של 2.42 לעומת יחס סיכון מתוקן של 2.02); עם זאת, בקרב אלו בגילאי 16-20 שנים, הסיכון בגברים היה גבוה יותר מכפליים לעומת הסיכון בנשים (יחס שיעורי היארעות מתוקן של 3.84 לעומת 1.81, בהתאמה).

בקרב גברים צעירים בגילאי 21-30 שנים, שיעור מקרים ברי-מניעה של סכיזופרניה על-רקע הפרעת שימוש בקנאביס הגיע ל-30%.

לצד הצטברות העדויות לפיהן הפרעת שימוש בקנאביס הינה גורם סיכון הפיך לסכיזופרניה, ממצאי המחקר מדגישים את החשיבות של גישות מבוססות-ראיות לבקרת השימוש בקנאביס במטרה למנוע בצורה יעילה, להשלים בדיקות סקר ולטפל בהפרעת שימוש בקנאביס, כמו גם בסכיזופרניה.

Psychol Med. Published online May 4, 2023

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה