Schizophrenia

האם לטיפול אנטי-פסיכוטי השפעה על הסיכון לסרטן שד בנשים עם הפרעה דו-קוטבית או סכיזופרניה? (Psychiatry Res)

במאמר שפורסם בכתב העת Psychiatry Research מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות מדור ראשון או מדור שני מלווה בסיכון מוגבר לסרטן שד בנשים עם הפרעה דו-קוטבית, כאשר בנשים עם סכיזופרניה תועד סיכון מוגבר למחלה הממארת רק עם תרופות אנטי-פסיכוטיות מדור ראשון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נתונים אפידמיולוגיים תומכים ברובם בקשר בין טיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות ובין סרטן שד בנשים עם סכיזופרניה. עם זאת, אין מחקרים להערכת הבדלים בסיכון למחלה הממארת בין נשים עם הפרעה דו-קוטבית לעומת נשים עם סכיזופרניה.

כעת השלימו החוקרים מחקר מקרה-ביקורת שהתבסס על מאגר נתונים רפואיים ציבורי בהונג קונג והתמקדו בנשים בגילאי 18 שנים ומעלה עם הפרעה דו-קוטבית או סכיזופרניה. הם התאימו בין נשים עם אבחנה של סרטן שד ובין עד עשר ביקורות.

מדגם המחקר כלל 672 נשים עם סרטן שד (מהן 109 עם הפרעה דו-קוטבית), כמו גם 6,450 ביקורות (מהן 931 עם הפרעה דו-קוטבית).

ממצאי המחקר מצביעים על קשר מובהק סטטיסטית בין טיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות מדור-ראשון ובין סרטן שד בנשים עם סכיזופרניה (יחס סיכויים מתוקן של 1.49, רווח בר-סמך 95% של 1.17-1.90) או הפרעה דו-קוטבית (יחס סיכויים מתוקן של 1.80, רווח בר-סמך 95% של 1.11-2.93). תרופות אנטי-פסיכוטיות מדור שני לווה בסיכון מוגבר לסרטן שד רק בנשים עם הפרעה דו-קוטבית (יחס סיכויים מתוקן של 2.49, רווח בר-סמך 95% של 1.29-4.79), ללא קשר משמעותי בנשים עם סכיזופרניה (יחס סיכויים מתוקן של 1.10, רווח בר-סמך 95% של 0.88-1.36).

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את הסיכון לסרטן שד על-רקע טיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות בנשים עם הפרעה דו-קוטבית.

Psychiatry Res. 2023 Jun 7

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה