Schizophrenia

אטופיק דרמטיטיס מלווה בסיכון מוגבר לסכיזופרניה והפרעה סכיזואפקטיבית (Ach Dermatol Res)

אבחנה של אטופיק דרמטיטיס מלווה בסיכון מוגבר להפרעה סכיזואפקטיבית וסכיזופרניה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Archives of Dermatological Research.

מחקרים קודמים שבחנו את הקשר בין אקזמה ובין סכיזופרניה הדגימו תוצאות סותרות ובמידע הנוכחי החוקרים ביקשו לאסוף מידע נוסף בנושא במטרה להבין טוב יותר אם קיים קשר בין אטופיק דרמטיטיס ובין ההפרעות הפסיכיאטריות.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 13,433 חולים עם אטופיק דרמטיטיס (גיל ממוצע של 60.1 שנים, 67.7% נשים) ו-53,732 ביקורות תואמות (גיל ממוצע של 60.1 שנים, 67.7% נשים) בתכנית All of Us מטעם ה-National Institute of Health.

שיעורי אבחנת סכיזופרניה, אשר הוגדרה כהפרעה פסיכוטית עם הזיות, מחשבות שווא ו/או התנהגות לא-מאורגנת וירידה במצב התפקודי, עמדו על 2% בחולים עם אטופיק דרמטיטיס ועל 1.1% בקבוצת הביקורת (p<0.001).

שיעורי אבחנת הפרעה סכיזואפקטיבית, אשר הוגדרה כתסמיני סכיזופרניה לצד תסמיני מאניה או מצב רוח דיכאוני, עמדו על 1.8% בזרוע החולים עם אטופיק דרמטיטיס ועל 0.5% בקבוצת הביקורת (p<0.001).

בדומה, בקבוצת החולים עם אטופיק דרמטיטיס לעומת קבוצת הביקורת תועדה שכיחות גבוהה יותר של הפרעות דיכאון (38.1% לעומת 21.7%, בהתאמה) וחרדה (17% לעומת 4.4%, בהתאמה) (p<0.001 בשני המקרים).

מניתוח רב-משתני שכלל תקנון למשתנים דמוגרפיים ומחלות רקע נפוצות עלה כי בחולים עם אטופיק דרמטיטיס תועד סיכון גבוה פי 1.64 (רווח בר-סמך 95% של 1.39-1.93) לסכיזופרניה וסיכון גבוה פי 2.44 (רווח בר-סמך 95% של 2.01-2.97) להפרעה סכיזואפקטיבית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון מוגבר להפרעה סכיזואפקטיבית וסכיזופרניה בחולים עם אטופיק דרמטיטיס, קשר שנותר גם לאחר תקנון למשתנים שונים. לאור זאת, הם קוראים לרופאים המטפלים בחולים עם המחלה העורית לתת את הדעת לקשר הנ”ל ולשתף פעולה עם מומחים אחרים במידת הצורך.

Ach Dermatol Res, Aug 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה