Shoulder

טיפול במלטונין עשוי לשפר את איכות השינה לאחר ניתוח ארתרוסקופי לתיקון מסובבי הכתף (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAOS)

מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Orthopedic Surgeons עולה כי טיפול במלטונין מוביל לירידה ראשונית באיכות השינה לאחר תיקון ארתרוסקופי של מסובבי הכתף, אך עם שיפור באיכות השינה לאחר 26 שבועות מההתערבות הניתוחית.

במסגרת המחקר נכללו 53 חולים שעברו ניתוח ארתרוסקופי לתיקון ראשוני של מסובבי הכתף, אשר חולקו באקראי לקבלת מלטונין 5 מ”ג שבעה לפני שעת השינה החל מיום הניתוח ולמשך שישה שבועות, או לקבוצת ביקורת שקיבלה הדרכה אודות היגיינת שינה במטרה לישון לפחות שש שעות בכל לילה ולהימנע משתיית קפאין ותנומות בשעות הערב.

המשתתפים במחקר השלימו את מדד PSQI (או Pittsburgh Sleep Quality Index), את מדד American Shoulder and Elbow Surgeons Standardized Shoulder Assessment, מדד SANE (או Single Assessment Numerical Evaluation) ורישומי תרופות לכאב לפני-ניתוח וכן 2, 6, 12, 16 ו-26 שבועות לאחר הניתוח. החולים בזרוע הטיפול במלטונין הקפידו על דיווח אודות ההיענות לטיפול במלטונין.

זרוע הטיפול, כ-30% מהחולים פספסו למעלה משתי מנות של מלטונין בתקופת הטיפול. תופעות הלוואי הנפוצות ביותר כללו ישנוניות בשעות היום או כאבי ראש.

למרות שלא תוארו הבדלים מובהקים סטטיסטית בין שתי הקבוצות בהשוואה נקודתית, החוקרים מצאו בקרב חולים בזרוע הביקור תועד שיפור מהיר יותר בתפקוד הכתף, בהשוואה לאלו בזרוע הטיפול במלטונין. עם זאת, עם הזמן, בשתי הקבוצות תועד שיפור משמעותי בתפקוד הכתף. בדומה, בשתי הקבוצות תועד שיפור דומה במדד SANE, אך בקבוצת הביקורת תועד שיפור מהיר יותר, בהשוואה לטיפול במלטונין.

עם זאת, מהערכת מדד PSQI בו ציון נמוך יותר מעיד על איכות שינה טובה יותר, לא תועדו הבדלים משמעותיים עם הדרכה אודות היגיינת שינה, בעוד שבקרב חולים בזרוע הטיפול במלטונין תועדה ירידה ראשונית באיכות השינה, אך עד תום המחקר נרשם שיפור משמעותי באיכות השינה.

מהנתונים המוקדמים עולה כי למלטונין עשויה להיות חשיבות בטיפול לאחר-ניתוח תיקון ארתרוסקופי של מסובבי הכתף.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAOS

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה