Sleep Apnoea

מה בין הפרעות שינה ומשך שינה ובין הסיכון ליתר לחץ דם בנשים? (Hypertension)

במאמר שפורסם בכתב העת Hypertension מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בנשים שדיווחו על קשיי שינה או משך שינה קצר משש שעות ביום תועד סיכון גבוה יותר להתפתחות יתר לחץ דם, בהשוואה לנשים שישנו 7-8 שעות, כאשר עבודת משמרות לא השפיעה על הקשר הנ”ל.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ברחבי העולם ידוע על שיעורים גבוהים של שינה ירודה ויתר לחץ דם. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין קשיי שינה ומשך שינה ובין הסיכון ליתר לחץ דם בנשים.

מדגם המחקר כלל 66,122 משתתפות ממחקר Nurses’ Health Study II, כולן ללא אבחנה קודמת של יתר לחץ דם בתחילת המחקר בשנת 2001, אשר היו במעקב פרוספקטיבי למשך 16 שנים, תוך הערכת היארעות יתר לחץ דם כל שנתיים. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת יחס הסיכון להיארעות יתר לחץ דם על-רקע קשיי שינה ומשך שינה.

במהלך המעקב תועדו 25,987 מקרים חדשים של יתר לחץ דם. לאחר תקנון לגורמי סיכון דמוגרפיים ואורחות חיים, בהשוואה לנשים שישנו 7-8 שעות בלילה, בנשים עם משך שינה קצר יותר תועד סיכון גבוה יותר משמעותית לאבחנה של יתר לחץ דם (שינה של עד 5 שעות ביום: יחס סיכון של 1.10, רווח בר-סמך 95% של 1.05-1.16; שינה של 6 שעות ביום: יחס סיכון של 1.07, רווח בר-סמך 95% של 1.03-1.10), בעוד שהסיכון בנשים עם משך שינה ארוך יותר לא היה שונה באופן מובהק סטטיסטית.

בהשוואה לנשים עם אשר לעיתים רחוקות דיווחו על קשיי הירדמות או אחזקת שינה, בנשים אשר לעיתים או לרוב סבלו מקשיי שינה אלו תועד סיכון גבוה יותר משמעותית להתפתחות יתר לחץ דם (יחס סיכון של 1.14, רווח בר-סמך 95% של 1.11-1.17 ויחס סיכון של 1.28, רווח בר-סמך 95% של 1.22-1.35, בהתאמה).

החוקרים לא זיהו קשר בין יקיצה מוקדמת בבוקר ובין הסיכון ליתר לחץ דם ולא זוהתה השפעה משמעותית לעבודה במשמרות על הקשר המדווח.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין קשיי הירדמות ואחזקת שינה, כמו גם משך שינה קצר, ובין סיכון מוגבר להתפתחות יתר לחץ דם בנשים. בדיקות סקר לזיהוי שינה לקויה עשויות לסייע בזיהוי נשים בסיכון מוגבר להתפתחות יתר לחץ דם.

Hypertension, Sep 18, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה