Sport Medicine

היעילות במתיחת שרירי ההמסטרינגס והשוואה בין מקרים בהם השרירים מקוצרים או באורך נורמלי/מאת ד”ר פנסקי, עורך אורתופדיה

לאורכם של שרירי ההמסטרינגס חשיבות רבה בפעילות יומיומית כהליכה וריצה. מניחים כי קיצור שרירם אלו, הרווח יחסית באוכלוסיה, עלול לגרום לכאבי גב תחתון ובספורטאים לפציעות מתיחה (Strain ), לכאב פטילופימוראלי ולפגום באיכות ביצועי הספורט.

מקובל להניח כי פרוטוקולים של מתיחות שריר מגבירים את גמישות השריר (Flexability ) הודות לעלייה בסבילות למתיחה. בעבודות שונות נמצא, כי טווח תנועת המפרק משתפר לאחר 3-6 שבועות של ביצוע מתיחות פסיביות.

מטרת העבודה הנוכחית הייתה לתעד את ההשפעה המצטברת של מתיחות המסטרינגס המבוצעות משך 12 שבועות, 3 פעמים בשבוע, 3 דקות כלפעם, ולהשוות האם למתיחות אלו השפעה שונה על קבוצות מטופלים בעלי טווח כיפוף מפרק ירך מוגבל או תקין.

שיטות: גוייסו למחקר 161 סטודנטים גברים בגיל ממוצע 21 שנים, כולם עוסקים בפעילות גופנית 3-4 פעמים בשבוע. הנחקרים חולקו לשתי קבוצות לפי גמישות ההמסטרינגס. הקבוצה בה SLR (הרמת רגל ישרה) מעל 80 מעלות הוגדרה כגמישות נורמלית ותחת 80 מעלות כגמישות נמוכה. בכל קבוצה נעשתה חלוקה אקראית לשתי תת קבוצות, קבוצת מחקר וקבוצת ביקורת, וכך כלל המחקר 4 תת קבוצות. 

מדידת גמישות ההמסטרינגס בוצעה בתחילת המחקר, 4 ו 8 שבועות לאחר תחילת תוכנית המתיחות ומייד בסוף תקופת המחקר. כל הנבדקים נבדקו באותו היום באותו החדר ובעזרת אותו המכשיר.

בוצעו 4 תרגילים של מתיחה אקטיבית, שניים בהם מבוצעת מתיחה חד צדדית (כל אחד בוצע פעם אחת לכל רגל) ושניים בהם מבוצעות מתיחות של שתי הרגליים. כל מתיחה הוחזקה 30 שניות. בין התרגילים מנוחה של 20 שניות.

נחקרים בקבוצת הביקורת לא ביצעו מתיחות.

תוצאות: 138 נחקרים השלימו את המחקר על פי הדרישות. במדידת גמישות ההמסטרינגס בתחילת המחקר בכל הקבוצות לא נמצא הבדל בין ימין ושמאל.

נמצא הבדל משמעותי סטטיסטית בשיפור בטווח התנועה בין קבוצות המחקר שביצעו מתיחות לבין קבוצות הביקורת. נמצא הבדל משמעותי סטטיסטית בטווחים לאחר כל סדרת מתיחות לעומת הסדרה הקודמת (תחילת מחקר, 4 ,8 ו 12 שבועות ). סה”כ בקבוצת השריר הגמיש נמצא שיפור של 13.36 מעלות בממוצע ב SLR ובקבוצת הגמישות הנמוכה שיפור בן 14.97 מעלות.

דיון: תוצאות המחקר מעידות כי תוכנית מתיחות אקטיביות של שרירי המסטרינגס משך 12 שבועות מביאה לשיפור משמעותי בגמישות שרירים אלו.  חשוב להדגיש כי השיפור בגמישות נמשך משך כל תקופת המתיחות. המחקר לא עסק בסיבה לעלייה בגמישות השריר ולכן יתכן כי העלייה בטווח כיפוף מפרק הירך נובעת משינויים ביחידות השריר-גיד או בעלייה בסבילות למתיחה.

מסקנות: תוכנית מתיחות אקטיביות של שרירי ההמסטרינגס משך 12 שבועות, 3 ימים בשבוע, 3 דקות ביום, משפרת את גמישות השרירים הן במי שגמישות שריריהם לקויה והן בקרב אלו שגמישות שרירי ההמסטרינגס שלהם תקינה. 

F. Ayala, P. Sainz de Baranda. M. De Ste Croix, F. Santoja. Comparison of active strechings technique in male with normal and limited hamstring flexability. Physical Therapy in Sport 14(2013) 98-104

הערות העורך: יש הטוענים כי למתיחות סטטיות אין משמעות בשיפור הביצועים בספורט ובהפחתת הפציעות. למרות זאת הגישה הרווחת בספרות ובפרקטיקה ברבות מקבוצות הספורט, בהחלט מעודדת מתיחות לקבוצות השריר השונות. פציעות המסטרינגס שכיחות למדי בקרב הספורטאים במקצועות הכדור הקפיצה והריצה. העבודה הנוכחית מוכיחה בצורה אלגנטית כי בהחלט ניתן לשפר את גמישות השריר בעבודה של 3 דקות ביום 3 פעמים בשבוע. לספקנים בינינו מומלץ לעיין במאמר הספציפי, התרגילים פשוטים וכל שנותר הוא להדריך איך לבצעם ולשפר את גמישות שריר ההמסטרינגס

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה