Stroke

יתרונות תרומבקטומי מכאנית בחולים עם אירוע מוחי משנית לחסימת עורק בזילארי (BMC Neurol)

שבץ

במאמר שפורסם בכתב העת BMC Neurology מדווחים חוקרים על מטה-אנליזה של מחקרים אקראיים ומבוקרים שפורסמו לאחרונה וכותבים כי העדויות מאשרות את התועלת מבחינת הסיכון למוגבלות ותמותה של תרומבקטומי מכאנית בחולים עם אירוע מוחי משנית לחסימה אקוטית של העורק הבזילארי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי העדויות בכל הנוגע לתרומבקטומי מכאנית בחולים עם חסימה של עורק בזילארי אינן חד משמעיות, כאשר אירועים מוחיים משנית לחסימת עורק זה כרוכים בשיעורים גבוהים של תמותה ומוגבלות. כעת הם השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה במטרה לסכם את העדויות הזמינות אודות התועלת של תרומבקטומי מכאנית במקרים של חסימה אקוטית של עורק בזילארי, בהשוואה לטיפול התרופתי הטוב ביותר.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של מחקרים אקראיים ומבוקרים אשר זוהו לאחר חיפוש במאגרי Embase, Medline ו-Cochrane Central Register of Controlled Trials.

הסקירה כללה ארבעה מחקרים אקראיים ומבוקרים עם סך כולל של 988 משתתפים. מהנתונים עולה שיפור מובהק סטטיסטית בשיעור החולים עם תוצא תפקודי טוב, אשר הוגדר לפי מדד mRS (או Modified Rankin Scale) של 0-3 נקודות (סיכון יחסי של 1.54, p=0.003) ועצמאות תפקודית, אשר הוגדרה לפי מדד mRS של 0-2 נקודות (סיכון יחסי של 1.69, p=0.03) בחולים לאחר תרומבקטומי, בהשוואה לטיפול תרופתי אופטימאלי בלבד.

בקרב חולים לאחר תרומבקטומי תועד שיעור גבוה יותר משמעותית של אירועי דמם תוך-גולגולתי (סיכון יחסי של 7.12, p=0.001), אך הסיכון הנ”ל לא בא לידי ביטוי בעליה בשיעורי תמותה, להיפך, שיעורי התמותה היו נמוכים יותר משמעותית בקבוצת החולים לאחר תרומבקטומי, בהשוואה לחולים תחת טיפול תרופתי אופטימאלי (סיכון יחסי של 0.76, p=0.0004).

החוקרים מסכמים וכותבים כי זוהי מטה האנליזה הראשונה המאשרת את התועלת מבחינת שיעורי התמותה והסיכון למוגבלות עם תרומבקטומי מכאנית בחולים עם אירוע מוחי משנית לחסימת עורק בזילארי.

 

BMC Neurol, Nov 9, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה