Stroke

תרומבקטומי משפר תוצאות תפקודיות בילדים לאחר אירוע מוחי (JAMA Neurol)

שבץ

בילדים עם אבחנה של אירוע מוחי משנית לחסימת כלי דם גדול, תרומבקטומי עשוי להביא לתוצאות טובות יותר, בהשוואה לטיפול תרופתי בלבד, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Neurology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים רבים אודות תוצאות תרומבקטומי מכאני לטיפול בילדים עם אירוע מוחי לאור העדר נתונים ממחקרים קליניים בילדים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון אם בילדים עם אירוע מוחי אקוטי משנית לחסימת כלי דם גדול תרומבקטומי הוביל לתוצאות קליניות טובות יותר, בהשוואה לילדים תואמים שטופלו שמרנית.

החוקרים השלימו מחקר מקרה-ביקורת מותאם שהתבסס על נתונים מחמישה בתי חולים באוסטרליה וקנדה בין ינואר 2011 ועד אפריל 2022. החולים היו בגילאי חודש אחד עד 18 שנים ועם אבחנה של חסימה אקוטית של כלי דם גדול. מדגם המחקר כלל 31 חולים לאחר תרובמקטומי ו-46 ביקורות. חמישה חולים שעברו תרומבקטומי בשל חסימת עורק בזילארי הוצאו מהמחקר לאור ביקורות לא-מספקות.

התוצא העיקרי היה המצב התפקודי שלושה חודשים לאחר האירוע המוחי, כפי שנקבע לפי מדד mRS (Modified Rankin Scale).

המחקר כלל 52 חולים (60% בנים, גיל ממוצע של 10.3 שנים), כאשר התאמה הושלמה עבור 26 ילדים לאחר תרומבקטומי ו-26 ביקורות.  לא תועדו הבדלים בין הקבוצות בצד החסימה, גיל, מין, אתיולוגיה, מצב תרומבוליזה, מדד Alberta Stroke Program Early CT Score, או מרווח זמן שחלף מהופעת התסמינים.

לאחר שלושה חודשים, בחולים לאחר תרומבקטומי תועדו תוצאות קליניות טובות יותר, בהשוואה לביקורות, לפי מדד mRS (יחס סיכויים של 3.76, רווח בר-סמך 95% של 1.32-10.67). תוצאות עדיפות אלו נותרו לאורך המעקב (יחס סיכויים של 3.65, רווח בר-סמך 95% של 1.25-10.68).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בהעדר מחקר קליני אקראי, מחקר מקרה-ביקורת זה מדגים תוצאות קליניות טובות יותר עם תרומבקטומי לעומת טיפול תרופתי בלבד בילדים בגילאי 2-18 שנים עם אירוע מוחי משנית לחסימת כלי דם גדול במערכת קדמית.

JAMA Neurol, July 24, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה