Stroke

גירוי מוחי עמוק מסייע בהחלמה לאחר שבץ מוחי (Nature Medicine)

מחקר שנערך לאחרונה הראה כי גירוי מוחי עמוק (Deep Brain Stimulation) הפועל על הצרבלום עשוי לסייע בהתאוששות תפקוד הגפיים העליונות לאחר שבץ מוחי

מחקר שנערך לאחרונה הראה כי גירוי מוחי עמוק (DBS – Deep Brain Stimulation) הפועל על הצרבלום עשוי לסייע בהתאוששות תפקוד הגפיים העליונות לאחר שבץ מוחי. במסגרת המחקר, החוקרים בחנו 12 מטופלים עם פגיעה בינונית עד חמורה בגפיים העליונות לאחר שבץ, שטופלו ב-DBS ל- Dentate Nucleus (DN) שבצרבלום בנוסף לשיקום, ומצאו כי בקרב 75% מהמשתתפים הייתה תגובה משמעותית שבאה לידי ביטוי בשיפור תפקודי של הזרועות המשותקות. החוקר הראשי ד”ר אנדרה מצ’אדו, יו”ר המכון הנוירולוגי, קליבלנד, אמר ש”תוצאות המחקר הינן מבטיחות, אך יש צורך במחקר נוסף, כך שהשלב הבא הוא מחקר קליני שלב ב'”. המחקר פורסם ב-Nature Medicine ב-14 באוגוסט 2023.

שבץ מוחי הוא הגורם המוביל לנכות בארה”ב וברחבי העולם. למרות שפיזיותרפיה וריפוי בעיסוק מביאים לשיפור תפקודי, עדיין כ-50% מהמטופלים נשארים עם נכות חמורה לכל החיים. נוירופלסטיות היא תופעה הקשורה לשיפור הדרגתי וספונטני בתפקוד המוטורי לאחר שבץ מוחי. תופעה זו משתנה במידה ניכרת בין המטופלים ותלויה במגוון גורמים. החוקרים הציעו כי DBS עשוי להרחיב את חלון הזמנים של הנוירופלסטיות לאחר שבץ מוחי.

המחקר כלל 12 מטופלים עם המיפרזיס כרוני בינוני עד חמור של הגפה העליונה עקב שבץ ב-MCA (Middle Cerebral Artery) שהתרחש בין שנה לשנה וחצי טרם תחילת המחקר. לאחר השתלת האלקטרודה, ולאחר 3 חודשי שיקום, עברו המטופלים 4-8 חודשי שיקום בשילוב DBS.

תוצאות המחקר הראו ירידה חציונית של שלוש נקודות בסולם FM-UE (The Fugl-Meyer upper-extremity) לאורך השיקום הראשוני שלפני תחילת הגירוי (P = 0.004). לאחר מכן, נצפה שיפור נוסף של שבע נקודות בזמן הטיפול ב-DBS (P = 0.0005). מחקר זה מספק נתונים על הבטיחות והיעילות הקלינית של גירוי מוחי עמוק בצרבלום, אך מכיוון שזהו מחקר קטן יחסית ללא בקרות, נדרש לבצע מחקרים נוספים.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה