Stroke

האם אירוע מוחי יכול להיגרם ממניפולציה צווארית? (medscape)

מניפולציות צוואריות, כמו אלו המבוצעות בעת טיפול כירופרקטי, נקשרו בעבר לסיבוכים הקשורים בכלי דם. עם זאת, נראה כי המחקר בנושא מראה שהשכיחות של דיסקציות בעורקי הצוואר לא עולה לאחר מניפולציה

מניפולציות צוואריות, כמו אלו המבוצעות בעת טיפול כירופרקטי, נקשרו בעבר לסיבוכים הקשורים בכלי דם. בעוד שנראה כי המחקר בנושא מראה שהשכיחות של דיסקציות בעורקי הצוואר לא עולה לאחר מניפולציה, ההשפעה על פציעות בעורקי החוליות עדיין לא ברורה מספיק.

מניפולציות צוואריות הן טיפול פופולרי עבור כאבי צוואר או כאבי ראש. קיימות ראיות המראות שהנעת מפרק ספציפית יכולה לשפר סוג זה של תסמינים, אך הועלו חששות בעבר מפני פגיעה בעורקי הצוואר ושבץ איסכמי עקב דיסקציה עורקית.

מבחינה אפידמיולוגית, דיסקציה של עורק הקרוטיד הפנימי הוא אירוע נדיר יחסית עם שכיחות שנתית מוערכת של 1.72 לכל 100,000 אנשים, שאלה שמאובחנים הם לרוב אלה המאושפזים בשל שבץ מוחי. עם זאת, דיסקציה של עורק הקרוטיד הפנימי היא אחת הסיבות השכיחות לשבץ בקרב צעירים ומבוגרים בגיל הביניים. מול דיווחי המקרה שגרמו להעלאת החששות והשערות לגבי הסיכון הקשור, שני מחקרים ביקשו להתעמק בנושא.

המחקר הראשון הקודם יותר, שפורסם לראשונה ב-2016 ב-Journal of Stroke and Cardiovascular Diseases, זיהה את כל מקרי השבץ האיסכמי בשטחי עורקי הקרוטיד הפנימיים שאושפזו בבית החולים במשך תקופה של 9 שנים, כש-15,523 מקרים הושוו עם 62,092 תקופות ביקורת של חלונות חשיפה של 1, 3, 7 ו-14 ימים לפני השבץ. המחקר בחן את שיעור הפניות לייעוץ רפואי ושיעור הפניות לייעוץ כירופרקטי, והראה ששניהם היו קשורים לסיכון מוגבר לשבץ בקרוטיד לפני גיל 45, אבל לא היה הבדל משמעותי סטטיסטית בין סוגי היועצים.

לאחרונה, מחקר חתך שפורסם ב2023 ב-Journal of Physiotherapy על 150 חולים בדק את הסיכון לסיבוכים בכלי הדם והראה כי לא היה סיכון עודף לשבץ בטריטוריה של עורק הצוואר הפנימי לאחר מניפולציות צוואריות.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה