Thyroid Disorders

מחלת צליאק בחולים עם סוכרת מסוג 1 מעלה סיכון להפרעות בבלוטת התריס (Diabetes Care)

במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes Care מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי בחולים עם סוכרת מסוג 1, נוכחות מחלת צליאק מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות מחלה אוטואימונית של בלוטת התריס.

החוקרים אספו נתונים ממאגר Swedish National Patient Register אודות משתתפים עם אבחנה של סוכרת מסוג 1 עד גיל 30 שנים, בין השנים 1964-2009. לאחר מכן הם חיפשו אחר כל החולים עם מחלת צליאק, על-בסיס ביופסיה של המעי הדק שהדגימה אטרופיה של הסיסים בין השנים 1969-2008.

ממדגמים אלו, החוקרים זיהו 947 חולים עם סוכרת מסוג 1 ומחלת צליאק. הגיל החציוני עמד על 9 שנים באלו עם סוכרת מסוג 1 ועל 12 שנים באלו עם מחלת צליאק, והחולים היו במעקב חציוני של 13 שנים.

החוקרים התאימו לחולים אלו 4,584 ביקורות עם סוכרת מסוג 1, אך ללא מחלת צליאק, לחישוב הסיכון למחלה אוטואימונית של בלוטת התריס במהלך מעקב של 8,890 שנות אדם.

למרות שהצפי היה כי 54 חולים עם סוכרת מסוג 1 ומחלת צליאק יפתחו מחלה אוטואימונית של בלוטת התריס, בפועל מספר זה עמד על 90 חולים.

ההיארעות של מחלה אוטואימונית של בלוטת התריס בחולים עם סוכרת מסוג 1 ומחלת צליאק עמדה על 1,012 ל-100,000 שנות-אדם, בהשוואה ל-607 ל-100,000 שנות-אדם  בקבוצת הביקורת.

במונחים של סיכון אבסולוטי, 10.8% מהחולים עם סוכרת מסוג 1 ומחלת צליאק אובחנו עם מחלה אוטואימונית של בלוטת התריס בנקודה מסוימת במהלך חייהם, זאת בהשוואה ל-7.2% מהחולים עם סוכרת מסוג 1 בלבד.

לאחר תקנון לגיל, מין וטווח שנות אבחנת סוכרת, בחולים עם סוכרת מסוג 1 ומחלת צליאק תועדה עליה של 70% בסיכוי למחלה אוטואימונית של בלוטת התריס. באופן ספציפי יותר, נוכחות מחלת צליאק לוותה בעליה של 66% בסיכון להיפותירואידיזם ועליה של 72% בסיכוי להיפרתירואידיזם. בקרב אלו עם אבחנה של מחלת צליאק לפחות 10 שנים מוקדם יותר, הסיכון למחלה של בלוטת התריס היה גבוה יותר מכפליים.

לאור הסיכון המוגבר בטווח הארוך להתפתחות מחלה אוטואימונית של בלוטת התריס בחולים עם מחלת צליאק וסוכרת מסוג 1, ממצאי המחקר תומכים בביצוע בדיקות סקר למחלות אוטואימוניות של בלוטת התריס בקבוצת חולים זו בסיכון גבוה.

Diabetes Care. Published online December 17, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה