Thyroid Disorders

התועלת של טיפול חוזר באבלציה תרמית לקשריות שפירות של בלוטת התריס (Thyroid)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Thyroid עולה כי פרוצדורות אבלציה תרמית חוזרות לטיפול בקשריות שפירות של בלוטת התריס הדגימו את התוצאות הטובות ביותר במקרים של קשריות קטנות ובינונית בנפח הקטן מ-30 מ”ל ולאחר אבלציה באמצעות גלי רדיו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אבלציה תרמית הינה אפשרות טיפול חליפית להתערבות ניתוחית בחולים עם קשריות סולידיות ושפירות של בלוטת התריס הגורמות לתסמינים מקומיים. עם זאת, לאחר התערבויות נותר חלק משתנה של הקשריות ועד 15% מהקשריות לאחר טיפול באבלציה תרמית דורש טיפול שני עם הזמן. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את התוצאות של טיפול חוזר באבלציה תרמית על קשריות שפירות ותסמיניות של בלוטת התריס לאחר הקטנה של פחות מ-50% בנפח הקשרית בעקבות הפרוצדורה הראשונה (חוסר תועלת).

המחקר הרטרוספקטיבי כלל חולים שהשלימו אבלציה תרמית חוזרת לטיפול בקשריות שפירות של בלוטת התריס, כאשר נפח הקשרית קטן בפחות מ-50% לאחר הטיפול הראשוני. המטרה העיקרית הייתה לבחון את נפח הקשריות ושיעורי הירידה בנפח הקשריות עם הזמן, לצד השוואת הירידה היחסית בנפח הקשריות לאחר 6 חודשים ו-12 חודשים בין הטיפול הראשון לעומת השני. מטרה משנית הייתה לזהות גורמים מגנים או גורמי סיכון לחוסר תועלת של הפרוצדורה, גדילה חוזרת וטיפולים נוספים, לאחר תקנון לגיל, מין, נפח הקשרית, מבנה ותפקוד, גדילה חוזרת של הקשרית או הישנות תסמינים, הטכניקה בשימוש ואם אותה טכניקה שימשה בפרוצדורה הראשונה והשנייה.

מדגם המחקר כלל 135 חולים.

מהנתונים עולה כי טיפול חוזר הוביל לירידה יחסית בנפח הקשרית של 50% לאחר שישה חודשים ושל 52.2% לאחר 12 חודשים. ירידה יחסית בנפח הקשרית הייתה גדולה יותר בהשוואה לתוצאות לטיפול הראשון בקשריות בגודל קטן ובינוני (פחות מ-30 מ”ל), בעוד שלא תועדו הבדלים עם קשריות גדולות (מעל 30 מ”ל).

לאחר טיפול חוזר, שיעורי חוסר יעילות של הפרוצדורה עמדו על 51.9%, שיעורי גדילה מחדש עמדו על 12.6% ושיעורי טיפול נוסף עמדו על 15.6%.

אבלציה באמצעות גלי רדיו הפחיתה את הסיכון לחוסר תועלת של הפרוצדורה (יחס סיכון של 0.40, רווח בר-סמך 95% של 0.24-0.65) וצורך בטיפולים נוספים (יחס סיכון של 0.30, רווח בר-סמך 95% של 0.12-0.76).

קשריות בנפח גדול (מעל 30 מ”ל) לוו בסיכון מוגבר לצורך בטיפול חוזר (יחס סיכון של 4.52, רווח בר-סמך 95% של 1.38-14.82).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי התוצאות הטובות ביותר לפרוצדורות אבלציה תרמית לטיפול בקשריות שפירות של בלוטת התריס צפויות במקרים של קשריות קטנות ובינוניות ולאחר טיפול בגלי רדיו. הם קוראים להשלים מחקרים פרוספקטיביים לאישור תוצאות המחקר הנוכחי.

Thyroid, Dec 27, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה