Thyroid Disorders

סיכון מוגבר למחלת תירואיד עינית לאחר חיסון כנגד COVID-19 (מתוך J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה סיכון מוגבר למחלת תירואיד עינית (Thyroid Eye Disease) לאחר השלמת חיסון כנגד COVID-19.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים זיהו קשר בין זיהום בנגיף SARS-CoV-2 וחיסונים כנגד COVID-19 ובין הפרעות בבלוטת התריס. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הסיכון למחלת תירואיד עינית לאחר חיסון כנגד קורונה.

החוקרים השלימו סדרת מקרים במרכז רפואי שלישוני לטיפול במחלת תירואיד עינית. מדגם המחקר כלל 92 חולים עם אבחנה חדשה של מחלת תירואיד עינית ו-6 חולים עם רה-אקטיבציה של מחלת תירואיד עינית בתקופה שבין תחילת ינואר בשנת 2021 ועד סוף אוגוסט בשנת 2022.  במסגרת המחקר הושלמה הערכה של מחלת תירואיד עינית בחולים לאחר חיסון כנגד COVID-19.

חיסונים כנגד COVID-19 ניתנו ל-81 חולים עם מחלת תירואיד עינית, כאשר 25 חולים (31%) פיתחו את המחלה העינית בתוך 28 ימים מהחיסון ו-56 חולים (69%) פיתחו את המחלה העינית מעבר לחלון זמנים זה. יחס שיעורי היארעות של מחלת תירואיד עינית עמד על 3.24 (רווח בר-סמך 95% של 2.01-5.20) ו-4.70 (רווח בר-סמך 95% של 2.39-9.23) בחולים מתחת לגיל 50 שנים.

ניתוח נונים שלקח בחשבון את מין החולה, הרגלי עישון וטיפול ביוד רדיואקטיבי לא השפיעו על הקשר בין מחלת תירואיד עינית ובין החיסון כנגד הזיהום הנגיפי.

לא נמצא קשר בין מספר מנות החיסון ובין הסיכון למחלת תירואיד עינית, כאשר הסיכון ירד בהדרגה עם הזמן לאחר החיסון (p=0.03).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הסיכון למחלת תירואיד עינית עלה משמעותית לארח חיסון כנגד COVID-19, בפרט באלו מתחת לגיל 50 שנים. מנגנונים אפשריים כוללים אינטראקציה של חלבון הזיז עם קולטן ACE-II, תגובתיות צולבת עם חלבוני תירואיד ותגובה חיסונית עקב אדג’ובנטים. הם ממליצים על מעקב אחר חולים המקבלים חיסון כנגד COVID-19, במיוחד אחר המטופלים הצעירים ואלו בסיכון להפרעות אוטואימוניות.

J Clin Endocrinol Metab, Feb 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה