Trauma

בדיקת ריח מסייעת בזיהוי חבלת ראש טראומטית בחיילים לאחר פציעת הדף (Neurology)

בדיקת תפקוד חוש הריח בחיילים לאחר פציעת הדף עשויה לסייע באבחנת חבלת ראש טראומטית בשדה הקרב, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש מרץ בכתב העת Neurology. החוקרים מצאו כי פגיעה בחוש הריח מנבאת ממצאים חריגים בבדיקות הדמיה של המוח בחיילים לאחר פציעת הדף עם חבלת ראש.

מדגם המחקר כלל 231 חיילים עם פציעה חדה עקב פיצוץ בשדה הקרב באפגניסטן או עירק ופונו מיידית למרכז רפואי במרילנד, שם הושלמה הערכה לחבלת ראש טראומטית ובדיקת חוש הריח באמצעות בדיקת UPSIT (University of Pennsylvania Smell Identification Test).

ב-136 החיילים עם חבלת ראש קלה (זעזוע מוח) ו-55 חיילים ללא חבלת ראש (ביקורות) חוש הריח היה תקין. חשוב מכך, בכל החיילים עם בדיקות הדמיה תקינות חוש הריח היה תקין.

פגיעה מרכזית בחוש הריח תועדה רק בחיילים עם עדות הדמייתית לממצאים חריגים חדשים. מדד הערכת חוש הריח ניבא היטב הופעת ממצאים חריגים בבדיקות הדמיה (שטח מתחת לעקומה של 0.78, p<0.001). בחיילים עם פגיעה בחוש הריח, הממצאים ההדמייתיים החריגים הנפוצים ביותר כללו פגיעה באונה פרונטאלית או טמפוראלית.

הממצאים עולים בקנה אחד עם הנתונים בספרות הרפואית, לפיהם פגיעה במוח, בין אם עקב חבלה, אירוע מוחי או תהליך נוירו-דגנרטיבי (מחלת אלצהיימר, טרשת נפוצה וכדומה), פוגעת משמעותית בזיכרון וכך ביכולת של המוח להשלים ולקשר בין ריחות מוכרים לחוויות קודמות. זהו המחקר הראשון שבחן את הפגיעה בחוש הריח בפצועי מלחמה במהלך השלב החריף ותת-חריף של הפציעה.

Neurology. Published online March 18, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה