Trauma

בדיקות סקר עשויות לנבא תוצאות בתוך ימים לאחר חבלת שריר-שלד (JAMA Network Open)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי דחק לאחר-טראומה, פיזור כאב, עצימות כאב ומספר השברים עשויים לנבא תוצאות גרועות יותר מבחינת כאב בטווח הארוך בתוך ימים מחבלת שריר-שלד.

מחקר העוקבה הפרוספקטיבי כלל 124 חולים בגיל ממוצע של 48.9 שנים עם חבלת שריר-שלד אשר אושפזו למרכז טראומה גדול בבית חולים בין דצמבר 2018 ועד מרץ 2020. החוקרים בחנו את הסיכון לכאב כרוני בדרגה II ומעלה לאחר 6 ו-12 חודשים. לאחר בחינת מנגנוני כאב, בדיקות תחושה כמותיות וגורמים פסיכו-סוציאליים, הם קבעו אילו משתנים נקשרו באופן הבולט ביותר עם כאב כרוני ולאחר מכן פיתחו כלי סקירה קליני על-סמך התוצאות לאחר שישה חודשים.

לאחר 6 חודשים, 19 מבין 82 חולים (23.2%) דיווחו על תוצאות טובות, בעוד ש-27 מבין 44 חולים (61.4%) דיווחו על תוצאות טובות לאחר 12 חודשים. החוקרים זיהו כי עליה בכלל תסמיני דחק בתר-חבלתית (יחס סיכויים של 2.09), עצימות כאב (יחס סיכויים של 2.87), מספר שברים (יחס סיכויים של 2.79) והיקף כאב (יחס סיכויים של 4.67) לוו בסיכון מוגבר לתוצאות גרועות יותר לאחר שישה חודשים.

החוקרים כותבים כי פעמים רבות, התאוששות מכאב לאחר-טראומה היא איטית ולעיתים אינה מלאה, ממצאים העולים בקנה אחד עם תוצאות מחקרים קודמים. ממצאי המחקר מאשרים כי ניתן להתבסס על מדדים בימים הראשונים לאחר חבלה לניבוי התוצאות ארוכות הטווח לאחר חבלה טראומטית לשריר-שלד.

JAMA Network Open, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה