Urinary Incontinence

זרימה חוזרת של ה-vesicoureteral שכיחה במבוגרים הסובלים מיתר לחץ-דם (Urology)

תוצאות מחקר רטרוספקטיבי שפורסם לאחרונה מעידות כי באחוז גבוה מהמבוגרים הסובלים מיתר לחץ-דם ללא מחלת כליות מופיע זרימה חוזרת של ה-vesicoureteral (ה-VUR).

החוקרים כותבים כי נפרופאתיה של זרימה חוזרת עשויה להיות לטנטית מבחינה רפואית ולהופיע בבגרות המוקדמת כיתר לחץ-דם כאשר מוספים לכך גורמי בלבול נוספים. הם מסבירים Direct radionuclide voiding cystoscintigraphy, DRVC, היא פרוצדורת סקירה מבוססת היטב לגילוי VUR והיא רגישה יותר מ-micturating cystourethrography ובעלת חשיפה פחותה לקרינה. החוקרים טוענים כי הכללת בדיקות DRVC בהערכה הדיאגנוסטית השגרתית של חולים מבוגרים הסובלים מיתר לחץ-דם עשויה לאפשר איבחון של נפרופאתיה לטנטית של זרימה חוזרת באוכלוסיה גדולה של חולים.

במסגרת המחקר עברו 157 חולים מבוגרים הסובלים מיתר לחץ-דם, בעלי מדדי כליה תקינים סריקות DRVC.

אנליזה רטרוספקטיבית של הרישומים הרפואים חשפה כי VUR תועד ב-30 חולם (19.1%). 8 מ-30 חולים אלה (26.6%) סבלו מ-VUR מתון, 6 (20%) סבלו מ-VUR בינוני, ו-16 (53.3%) סבלו מ-VUR חריף. ב-7 חולים הופיע VUR בי-לטראלי, שדורג כחריף בכל המקרים. VUR הופיע ב-20% מהחולים בגילאי 18-30 שנים, ב-16.6% מהחולים בגילאי 31-45 שנים, וב-20% מהחולים מעל גיל 45 שנים.  

החוקרים כותבים כי תוצאות המחקר מראות ש_VUR מופיע בשיעור גבוה משמעותית של חולים מבוגרים הסובלים מיתר לחץ-דם ללא מעורבות נצפית של הפרנכימה או כלי הדם בכליה.

במאמר מערכת מצורף, מתואר המחקר כ”ממצא מרגש”, אך מומלץ מחקר נוסף לפני המלצה על יישום הממצאים באוכלוסיה הגדולה של הסובלים מיתר לחץ-דם.

מגבלות המחקר כוללות תכנול רטרוספקטיבי, דעות מטות בבחירה בשל אינדקציות שבהן הבחין וודאי הרופא, פרט ליתר לחץ-דם, ולכן המליץ על ביצוע DRVC, ומחסור במחקרי הדמיה לגילוי הצטלקות בכליה.

במאמר המערכת מצויים גם כי VUR מועבר בתורשה על-ידי גן דומיננטי יחיד וכי קיים מרכיב גנטי חזק גם בהופעת יתר לחץ-דם ראשוני.

לכן, נטען במאמר, לא ניתן לשלול את הפרדה אפשרית בין מוטציה גנטית הקובעת הופעת יתר לחץ-דם לבין VUR על-גבי אותו הכרומוזום, בעיקר בקבוצה קוהורטית מאותו גזע. על-פי תרחיש זה, החולים סובלים משתי המחלות שאינן קשורות פתו-פיזיולוגית. עד לביצוע מחקרים פרוספקטיבים שיבדקו את הקשר בין יתר לחץ-דם ראשוני לבין VUR, נראה שנכון לסרוק עבור נפרופאתיה של זרימה חוזרת בחולים צעירים הסובלים מיתר לחץ-דם ללא גורמי סיכון ידועים או גורמים משניים ידועים להופעת יתר לחץ-דם.

Urology. 2004;63:1045-1049

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה