Urinary Tract Infections

האם יש להפנות חולה לאורולוג בעקבות ממצא של המטוריה בסטיק שתן? (מתוך Journal of Urology)

מאת ד”ר בן פודה שקד 

                              

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון פברואר של ירחון Journal of Urology עולה כי פעמים רבות רופאים אינם מקפידים על הנחיית ה-American Urological Association לפיה תוצאה חיובית של דם בשתן על פי בדיקת סטיק בחולים ללא תסמינים צריכה לעבור אישור מיקרוסקופי בטרם החולה מופנה ליעוץ אורולוגי. לדברי החוקרים, כתוצאה מכך חולים רבים ללא מיקרוהמטוריה ממשית עוברים הערכה יקרה ומיותרת.

החוקרים מדווחים כי בדיקת שתן מיקרוסקופית בוצעה בטרם ההפנייה לאורולוג רק ב-37 (41%) מבין 91 החולים שנכללו במחקר, שהיו ללא תסמינים והראו המטוריה שאיננה מאקרוסקופית. יתרה מכך, רק 22 מבין 37 החולים הללו הראו ממצאים מיקרוסקופיים המצריכים הפניית החולה ליעוץ אורולוג, על פי ההנחיות, משמע שלוש כדוריות דם אדומות ב-High power field בשתיים מתוך שלוש בדיקות.

לטענת החוקרים, תוצאותיהם אלו משקפות את התכיפות בה חולים מופנים לצורך ביצוע הערכה עבור ממצאים שלמעשה אינם חריגים כלל. למרבה הצער, הם מוסיפים, לא הופתעו מהתוצאות של מחקרם זה. מאחר ונתקלים בכך בתדירות גבוהה בעשייה הקלינית, ביקשו להדגיש את חשיבות הרעיון לפיו אין לקבל החלטות על סמך בדיקת סטיק שתן בלבד.

תוצאות אלו עולות ממחקר בו נכללו 320 חולים אשר קיבלו אבחנה של המטוריה במרכז הרפואי בו עובדים החוקרים. העבודה הנוכחית מתמקדת ב-91 החולים אשר הופנו לאורולוג בשל המטוריה שאינה מאקרוסקופית ואשר לא לוותה בתסמינים.

החוקרים מציינים כי עבור 69 מבין 91 החולים לא הודגמה המטוריה במיקרוסקופיה בטרם הופנו. במרפאה האורולוגית, אושרה המטוריה רק בקרב 17 (25%) מבין 69 חולים אלו. מבין 52 החולים אשר לא הראו המטוריה למעשה, עברו 15 מהם בדיקות דימות בטרם הופנו למרפאה.

על פי חישובי החוקרים, עלות ההחזר הביטוחי של Medicare עבור ההערכות האורולוגיות של 69 החולים ללא אישור מיקרוסקופי של הדם בשתן בטרם הפנייתם עמדה על 44,901 דולרים. 35 מבין חולים אלו עברו ציסטוסקופיה, הם מוסיפים, ורק אחד מהם (עם מיקרוהמטוריה אמיתית) סבל בסופו של דבר מממאירות.

החוקרים מסכמים כי המסר העיקרי של מחקרם זה עבור רופאי המשפחה, הינו שאל להם להזמין בדיקות רדיולוגיות או פולשניות בטרם יקבעו האם אכן קיים דם בשתן, ובנוסף שלא ישמיטו צעד חשוב זה של ביצוע בדיקה מיקרוסקופית.

J Urol 2010;183:560-565

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה