Urinary Tract Infections

מה בין הפרעות קשב וריכוז בילדים ובין הפרעות שליטה בשלפוחית? (מתוך Journal of Urology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון דצמבר של ירחון Journal of Urology עולה כי ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז (Attention-deficit hyperactivity disorder, ADHD) עלולים להימצא בסיכון מוגבר לבעיות של הרטבת לילה והפרעות נוספות בשליטה בשלפוחית השתן בהשוואה לבני גילם.

החוקרים מדווחים כי מבין 62 ילדים עם ADHD ו-124 ילדים שאינם סובלים מ-ADHD, נמצא כי אלו הראשונים קיבלו ציון גבוה משמעותית בשאלון המשמש להערכת הפרעות במתן שתן. לדבריהם, ילדים אלו נטו לסבול מבעיות רבות יותר של הרטבת לילה ומתחושות דחיפות במתן שתן.

מחקרים קודמים בתחום הציעו כי עד 30% מהילדים הסובלים מ-ADHD סובלים בנוסף מאניורזיס, אם במהלך שעות היום או במהלך הלילה.

לטענת החוקרים, ממצאי עבודתם הנוכחית מציעים כי ההיארעות של כל ההפרעות במתן שתן, ולא זו של אניורזיס בלבד, הינה גבוהה יותר בקרב ילדים עם ADHD. לדבריהם, לא ידועה עדיין הסיבה לכך, אולם הם משערים כי יתכן והדבר קשור בשימוש בתרופות הסטימולנטיות הניתנות לטיפול ב-ADHD, או לחילופין בהפרעה עצמה.

מומחה מתחום האורולוגיה הפדיאטרית אשר נתבקש להגיב לפרסום הדברים טוען כי ממצאי המחקר הנוכחי מסייעים במעט בהבנת הקשר בין ADHD ובין הפרעות במתן שתן. עם זאת, המדגם הקטן יחסית מגביל לדברי המומחה את המסקנות שניתן להסיק על בסיס תוצאות אלו. לטענתו, יש צורך עדיין במחקרים גדולים על מנת להעריך במדויק את ההיארעות של הפרעות בשליטה בשלפוחית השתן בקרב ילדים עם ADHD, ולהיטיב להבין את הסיבות העומדות בבסיס קשר זה. בעוד שתופעות לוואי תרופתיות עשויות להיות קשורות בכך, יש צורך במחקר נוסף בתחום על מנת לבסס השערה זו, הוא מציע.

הממצאים הנוכחיים מתבססים על שאלונים ויומני תסמינים אשר נשלחו להוריהם של 62 ילדים עם ADHD ו-124 ילדים ללא הפרעה זו, כאמור. בממוצע, מדווחים החוקרים כי ילדים עם ADHD הראו ציון של 11 נקודות בשאלון המתמקד בתסמינים הקשורים במערכת השתן, לרבות הרטבת לילה ותחושת דחיפות במתן שתן או צורך להתאפק. בכלליות, הם מזכירים כי ציון של 9 נקודות ומעלה מצביע על הפרעות של שלפוחית השתן. לעומתם, הילדים ללא ADHD הראו ציון ממוצע של 3 נקודות בלבד.

כאשר נבחנו יומני התסמינים, נמצא כי 22% מהילדים בקבוצת ה-ADHD דיווחו על בעיות כגון הרטבת לילה או אי נקיטת שתן במהלך שלושת ימי המעקב. לעומתם, שיעור זה עמד על 5% בקרב הילדים בקבוצת הביקורת.

שיעורי ה-ADHD הראו שונות רבה בין המדינות השונות, אולם עד ל-9.5% מהילדים האמריקאים בגילאי 4 עד 17 שנים (סך של כ-5.4 מיליון ילדים בשנת 2007) אובחנו כסובלים מ-ADHD, על פי נתוני ה-Centers for Disease Control and Prevenstion (CDC). החוקרים מציינים כי העלות השנתית הכרוכה בהפרעה זו עומדת על כ-12-17 אלף דולרים לילד.

החוקרים טוענים כי עבור ההורים לילדים המאובחנים עם ADHD, הרי שמודעות הינה הסוגיה המרכזית. לדבריהם, הורים מסוימים עשויים לחשוב כי הפרעות בשליטה במתן שתן הינן ‘רק חלק’ מה-ADHD, אולם עליהם להיות מודעים לכך שזהו נושא שניתן להתייחס אליו ולטפל בו.

לדברי החוקרים, בטיפול במצב זה נכללים סוגים שונים של שינויים התנהגותיים, לרבות הגבלת כמויות השתייה בשעות הערב, או שימוש בשעון-יד המזכיר לילד כי עליו ללכת לשירותים במרווחי זמן קבועים במהלך היום. לטענתם, מאחר ויתכן ולילדים עם ADHD עלול להיות קשה יותר ביישום שינויים התנהגותיים אלו בהשוואה לילדים אחרים, הרי שחשוב להתאים את השינויים המתוכננים לילד בצורה פרטנית.

J Urol 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה