Urinary Tract Infections

האם זיהום אימהי בדרכי השתן או המין מעלה בזמן הריון מעלה את הסיכון ללויקמיה בילדות? (JAMA Netw Open)

בילדים שנולדו לאימהות עם זיהומים בדרכי השתן או המין במהלך ההיריון סיכון מוגבר ללויקמיה בילדות, כך מדווחים חוקרים מדנמרק במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי זיהום אימהי מופיע בשכיחות גבוהה במהלך היריון ומהווה גורם אפשרי חשוב להפרעות אימונולוגיות וגנטיות בעובר. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין זיהום אימהי במהלך ההיריון ובין לויקמיה בילדות בצאצא.

החוקרים השלימו מחקר עוקבה מבוסס-אוכלוסייה, אשר התבסס ע לנתונים משבעה מאגרי נתונים מדנמרק, הכוללים את כל לידות החי במדינה בין 1978 ועד 2015. הם בחנו את הקשר בין זיהום אימהי במהלך היריון ובין הסיכון לכל לויקמיה. תוצאי סיום משניים כללו לויקמיה מסוג ALL (או Acute Lymphoid Leukemia) ו-AML (או Acute Myeloid Leukemia).

מדגם המחקר כלל למעלה מ-2.2 מיליון ילדים, 51.3% מהם בנים. לאורך מעקב של כ-27 מיליון שנות-אדם, 1,307 ילדים אובחנו עם לויקמיה, מהם 1,050 עם ALL, 165 עם AML ו-92 ילדים עם שני סוגי לויקמיה.

בקרב ילדים לאימהות עם זיהום במהלך ההיריון תועד סיכון גבוה ב-35% ללויקמיה (יחס סיכון מתוקן של 1.35, רווח בר-סמך 95% של 1.04-1.77), בהשוואה לילדים לאימהות ללא זיהום. זיהום אימהי בדרכי המין ובדרכי השתן לווה בעליה של 142% (יחס סיכון של 2.42, רווח בר-סמך 95% של 1.50-3.92) ו-65% (יחס סיכון של 1.65, רווח בר-סמך 95% של 1.15-2.36) בסיכון ללויקמיה בילדות, בהתאמה.  לא זוהה קשר עם זיהום בדרכי נשימה, מערכת עיכול, או זיהומים אחרים.

מניתוח הנתונים אודות אחאים עלו הערכות דומות לכלל האוכלוסייה.

החוקרים לא זיהו קשר בין זיהום אימהי ובין גידולים מוחיים, לימפומה, או ממאירויות אחרות בילדות.

מחקר העוקבה הגדול מצביע על קשר בין זיהום אימהי בדרכי מין ושתן במהלך היריון ובין סיכון מוגבר ללויקמיה בילדות בצאצא. במידה ומחקרים נוספים יאשרו את הממצאים, אזי נתונים אלו עשויים לסייע בהבנת האטיולוגיה ולשמש לפיתוח אמצעים למניעת לויקמיה בילדות.

JAMA Netw Open, Feb 20, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה