Urology Other

ביופסיה קדמית מסייעת בהערכת התפשטות סרטן ערמונית (מתוך Journal of Urology)

בגברים עם סרטן ערמונית המצויים בתכנית מעקב פעיל, ביופסיות שגרתיות מפספסות לעיתים את התקדמות המחלה. דגימה של החלק הקדמי של הערמונית עשויה להביא לשיפור בהערכת התפשטות המחלה, כך מדווחים חוקרים במהדורת נובמבר של Journal of Urology.

לדברי החוקרים, חלק מהגברים עם גידול מוגבל בביופסיה ורמות PSA (Prostate Specific Antigen) נמוכות, בוחרים במעקב פעיל (Watchful Waiting), במקום טיפול דפיניטיבי (כריתה רדיקאלית של הערמונית או טיפול קרינתי).

במטרה לאסוף מידע נוסף בנושא, החוקרים בחנו את הנתונים אודות 470 גברים המצויים בתכנית מעקב פעיל, שעברו ביופסיות מחט שנתיות. החוקרים הצליחו לאסוף את הדגימות מ-48 מבין 51 הגברים עם התקדמות המחלה, שעברו כריתה רדיקאלית של הערמונית.

ב-17 מקרים (35%) תועדה התפשטות של הגידול מעבר לבלוטת הערמונית, ב-3 הייתה מעורבות של שלפוחית הזרע/קשרית לימפה וב-7 (15%) מקרים השוליים היו חיוביים.

נפח הגידול הכולל הממוצע עמד על 1.3 סמ”ר ו-13 (27%) היו חסרי חשיבות קלינית, מאחר שהיו מוגבלים לאיבר, עם נודול דומיננטי בנפח של פחות מ-0.5 סמ”ק.

כל 10 הגידולים עם נודול דומיננטי של מעל 1 סמ”ר היו ממוקמים בעיקר בחלק הקדמי של הערמונית. במרבית המקרים, התקדמות לאחר מעקב פעיל תועדה ב-1-2 שנים לאחר האבחנה, עדות לתת-דגימה של גידול אגרסיבי יותר, ולא התקדמות של גידול אינדולנטי.

לאור זאת, החוקרים מדווחים כי הם זיהו קבוצה של גברים בהם הגידול התקדם בזמן שהיו תחת מעקב פעיל, שהממאירות שלהם הייתה ממוקמת בחלק הקדמי של בלוטת הערמונית, הרחק מהאזור הנדגם באופן שגרתי בביופסיות מחט.

J Urol 2009;82:2274-2279

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה