VTE=venous thromboembolism

האם יש סמנים בדם העשויים לסייע בחיזוי הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית תחת טיפול ב- Tofacitinib? (מתוך RMD Open)

מתוצאות ניתוח פוסט-הוק של מחקר אקראי-מבוקר שפורסמו בכתב העת RMD Open עולה כי אין סמנים בדם העשויים לסייע להבין טוב יותר את הסיכון המוגבר לתרומבואמבוליזם ורידי עם טיפול ב-Tofacitinib (קסלג’אנז) לעומת טיפול במעכבי TNF.

במחקר ORAL Surveillance (או Oral Rheumatoid Arthritis trial) בו נכללו חולים עם דלקת מפרקים שגרונית בגילאי 50 שנים ומעלה, עם לפחות גורם סיכון קרדיווסקולארי אחד, תועד סיכון מוגבר לתסחיף ריאתי בחולים תחת Tofacitinib  במינון 10 מ”ג פעמיים ביום, בהשוואה לחולים תחת טיפול במעכבי TNF. כעת השלימו החוקרים ניתוח פוסט-הוק במטרה לקבוע אם ישנם סמנים העשויים להסביר את הסיכון המוגבר לתרומבואמבוליזם ורידי עם Tofacitinib לעומת מעכבי TNF.

מחקר ORAL Surveillance היה מחקר פרוספקטיבי, בתווית-פתוחה, העדר-נחיתות, להערכת בטיחות הטיפול לאחר אישורו. החולים חולקו באקראי ביחס 1:1:1 לקבלת Tofacitinib במינון 5 מ”ג או 10 מ”ג פעמיים ביום, או לטיפול במעכבי TNF. לצורך ניתוח הנתונים הנוכחי, החוקרים בחנו 294 סמנים שונים, כולל סמנים גנטיים, חלבונים ונוגדנים (מהם 79 בעלי תפקיד ידוע במסלול דלקת, קרישה, ביולוגיה וסקולארית או מעבר אותות ג’נוס קינאז), אשר נבחנו בתחילת המחקר, לאחר 12 חודשים ובתום המחקר.

מדגם המחקר כלל 4,362 חולים שעברו הקצאה אקראית וטופלו. הערכת יכולת החיזוי של הסמנים השונים הושלמה במדגם של 285 חולים (57 חולים עם תרומבואמבוליזם ורידי ו-228 ביקורות תואמות).

מהנתונים עולה כי לא זוהה סמן בדם אשר הדגים קשר ברור עם הסיכון המוגבר לתרומבואמבוליזם ורידי תחת טיפול ב- Tofacitinib לעומת טיפול במעכבי TNF.

ממצאי המחקר הצביעו על קשר חיובי בין רמות D-dimer לאחר 12 חודשים ובין הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי בהמשך בחולים בזרוע טיפול ב- Tofacitinib במינון 5 מ”ג ו-10 מ”ג.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בהעדר סמנים המעידים על סיכון מוגבר לתרומבואמבוליזם ורידי בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית תחת טיפול ב-Tofacitinib לעומת מעכבי TNF, יש להתמקד בגורמי סיכון פרטניים לתרומבואמבוליזם ורידי בהליכי קבלת החלטות אודות התחלת או המשך טיפול ב-Tofacitinib.

 

RMD Open, Nov 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה