VTE=venous thromboembolism

חשיבות שיקום בחולים הסובלים מקוצר נשימה ממושך לאחר תסחיף ריאתי (Chest)

בחולים עם קוצר נשימה ממושך לאחר אבחנה של תסחיף ריאתי, באלו שעברו שיקום תועדה יכולת גופנית טובה יותר לאורך מעקב, בהשוואה לחולים תחת טיפול סטנדרטי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Chest.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קוצר נשימה ממושך, מגבלה תפקודית וירידה באיכות החיים מופיעים בשכיחות גבוהה לאחר תסחיף ריאתי. שיקום מהווה אפשרות טיפול חשובה, אך אין עדויות רבות אודות חשיבות שיקום באוכלוסייה זו. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לקבוע אם תכנית שיקום מבוססת אימון גופני משפרת יכולת גופנית בחולים עם קוצר נשימה ממושך לאחר תסחיף ריאתי.

החוקרים השלימו מחקר אקראי ומבוקר שנערך בשני בתי חולים. חולים עם קוצר נשימה ממושך לאחר אבחנה של תסחיף ריאתי 6-72 חודשים קודם לכן, ללא מחלות לב-ריאה קודמות, חולקו באקראי ביחס 1:1 לתכנית שיקום או קבוצת ביקורת. תכנית השיקום כללה שני מפגשים שבועיים של אימנון גופני במשך שמונה שבועות ומפגש הדרכה אחד. חולים בקבוצת הביקורת קיבלו טיפול סטנדרטי.

התוצא העיקרי היה ההבדל במבחן Incremental Shuttle Walk Test בין הקבוצות לאורך המעקב. תוצאי סיום משניים כללו הבדלים במדדי ESWT (או Endurance Shuttle Walk Test), איכות חיים (לפי שאלון EQ-5D ו-Pulmonary Embolism-QoL) וקוצר נשימה (לפי שאלון Shortness of Breath).

מדגם המחקר כלל 211 חולים, מהם 108 (51%) חולקו באקראי לקבוצת שיקום ו-103 (49%) לקבוצת ביקורת.

במהלך המעקב, המשתתפים שחולקו לקבוצת השיקום השיגו תוצאות טובות יותר בתוצא העיקרי (מדד ISWT) בהשוואה לקבוצת הביקורת, עם הבדל ממוצע של 53 מטרים, רווח בר-סמך 95% של 17.7-88.3, p=0.0035). בקבוצת השיקום תועדו גם מדדים טובים יותר בשאלונים להערכת איכות החיים (הבדל ממוצע של 4%- במדד Pulmonary Embolism QoL) במהל המעקב, אך לא תועדו הבדלים במדדים גנריים להערכת איכות החיים, במדדי קוצר נשימה, או במדד ESWT.

במהלך תקופת ההתערבות לא תועדו אירועים חריגים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי יש לשקול שיקום בחולים עם קוצר נשימה ממושך לאחר אבחנה של תסחיף ריאתי. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים בנושא במטרה להבין אילו חולים מתאימים לשיקום, באיזה שלב להתחיל בשיקום ומהו מבנה ומשך השיקום המומלצים.

Chest, May 5, 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה