סיכום המפגש הראשון של ה-IDSD : מפתופיזולוגיה של השמנה ותחלואת סוכרת ומחלות לב לטיפול האינדיבידואלי בחולה הסוכרתי הסובל מהשמנת יתר

בשני מפגשי העיון, פרופ’ מורטון לייבוביץ / ד”ר אורנה רגס מהמכון למחקר של שירותי בריאות כללית, הציגו תחילה נתונים עדכניים המצביעים על השכיחות הגבוהה והקשר ההדוק שבין מגפת ההשמנה ומגפת הסוכרת בישראל.

הנתונים מבוססים על המידע הרפואי של למעלה משני מיליון מבוטחי שירותי בריאות כללית וצפויים להתפרסם בקרוב.

בערב עיון שהתקיים ב-2/12 במסגרת המפגש הראשון של ה-IDSD (Israeli Diabesity Syndemic Dialogue ) נכללו הרצאותיהם של פרופ’ אמיר תירוש וד”ר דרור דיקר.

פרופ’ תירוש דן בהרצאתו בפתופיזיולוגיה של סוכרת סוג 2 במטופל הסובל מהשמנת יתר.

בסקירתו הראה את הקשר שנמצא במחקרים ארוכי טווח שנערכו בארץ על מתגייסים (כ-2.2 מיליון מתבגרים בסה”כ),  בין רמות BMI גבוהות בגיל צעיר לבין הסיכון המוגבר לסוכרת ומחלות לב בבגרות.

החדשות הטובות כפי שהגדיר זאת תירוש, הן שאצל מבוגר שהיה עם BMI גבוה בנערותו והצליח להפחית את ה-BMI שלו לרמה תקינה, הסיכון שלו לפתח סוכרת בבגרות לא יהיה מוגבר. (כלומר גורם סיכון זה הפיך) .

החדשות הפחות טובות הן שהסיכון הקרדיווסקולרי אינו “נמחק” עם המעבר ל-BMI תקין בבגרות, והוא ממשיך להיות גבוה עבור אלה שהיו עם BMI גבוה בצעירותם. באופן דומה גם התמותה ממחלות לב בגיל צעיר יחסית הייתה גבוהה יותר בקרב אלה שהיו עם BMI גבוה בצעירותם.

כתוצאה מכך הראה תירוש שבעוד שבקרב הנסקרים שהיו עם משקל תקין בצעירותם רואים עלייה יפה בתוחלת החיים לאורך השנים , הרי שבקרב אלה שהיו בצעירותם עם BMI גבוה, המגמה של העלייה בתוחלת החיים אינה קיימת אצלם.

כאן עבר פרופ’ תירוש לפתופיזיולוגיה המסבירה את הקשר בין ההשמנה לתחלואה ולתמותה שבה מומלץ לעיין בהרצאה המלאה המציגה גם את התרשימים הרלבנטיים.

מכל מקום ניתן לציין שמדובר במנגנונים רבים שבהם ההשמנה פוגעת בסבילות לאינסולין וגורמת לסוכרת ותחלואה לבבית, ביניהם דלקתיות, עלייה ברדיקלים חופשיים ועוד. הקשר בין רמת דלקתיות גבוהה לסוכרת קיים גם במחלות דלקתיות אחרות כמו דלקת מפרקים, ששם נמצא למשל שטיפול אנטידלקתי יעיל עם מעכבי TNF אלפא היה קשור לסיכון נמוך יותר לסוכרת בהשוואה לחולים שלא קיבלו טיפול זה.

בסיום ההרצאה הדגים פרופ’ תירוש כיצד שימוש במדד BMI בלבד להגדרת השמנה הוא בעייתי כאשר הראה כיצד שני אנשים עם אותו BMI יכולים להיות עם פרמטרים שונים משמעותית של כבד שומני, עמידות/רגישות לאינסולין. 

להרצאה המלאה

ד”ר דיקר עסק בהרצאתו באספקטים הקליניים טיפוליים בחולה הסוכרתי הסובל מהשמנת יתר. מסקנותיו המרכזיות הן :

·         האפקט של סוכרת המלווה בהשמנה על הסיכון הקרדיווסקולרי הוא חד משמעי וברור.

·         מחלת ההשמנה פוגעת הן באופן סיסטמי והן באופן מקומי באברי הגוף השונים.

·         בחולי סוכרת שמנים אלה יעד ההפחתה במשקל הוא 10%-15% לפחות. הצלחה ביעד כזה עשוייה להוביל לרמיסיה בחולים אלה.

·         בחירת הטיפול האינדבדואלי בחולה הסוכרתי השמן צריכה להתייחס לתכולת התזונה, רמת הפעילות הגופנית ולבריאות הגופנית והנפשית

·         השגת ירידה בעומס הרקמה השומנית יכולה להיות מושגת באמצעות שינויים באורח החיים, אך שמירת ירידה זו לאורך זמן היא נדירה, ולכן לשימוש באמצעים תרופתיים ו/או ניתוחיים עשוי להיות מקום חשוב בהמשך הטיפול. 

·         לניתוחים בריאטריים ולטיפול תרופתי יש לכן כאמור תפקיד משמעותי על פני ציר הזמן במטופלים סוכרתיים עם השמנת יתר.

להרצאה המלאה

פרופ’ שחאדה (הרצאתו ניתנה במסגרת מפגש נוסף שהתקיים ב-19/12) התמקד בטיפול מותאם אישית בחולה הסוכרתי הסובל גם מהשמנת יתר. 

פרופ’ שחאדה ציין שההתייחסות הראשונה בהנחיות הטיפוליות של ADA ו-EASD למצב של סוכרת עם השמנת יתר הייתה בהנחיות החדשות של 2018 שבהן מומלץ לבחור בתרופות נגד סוכרת בעלות השפעה חיובית על הורדת משקל. (GLP-1 ו-SGLT-2)

לעומת זאת בהמלצות ה-AACE ההתייחסות לטיפול בהשמנת יתר בחולי סוכרת מוצגות מספר תרופות להפחתת משקל (לאוו דווקא לסוכרת) כמועמדות לטיפול.

פרופ’ שחאדה מדגיש שלטיפול להפחתת משקל בחולה הסוכרתי משמעות גבוהה מבחינת הפחתת הסיכון לתחלואה הקשורה להשמנה (מחלות לב, סרטן, ועוד).

הכלים לטיפול בחולה הסוכרתי הסובל מהשמנת יתר כוללים שינוי אורח חיים, טיפול תרופתי וניתוח בריאטרי.

בעניין שינוי אורח חיים, פרופ’ שחאדה הציג מחקר מעניין שהראה כי דיאטה בחולי סוכרת הצליחה להביא כרבע מהמשתתפים להשגת יעד של 15 ק”ג לפחות, והפוגה של סוכרת בקרב 46% , כאשר היה קשר ליניארי ברור בין היקף הירידה במשקל להשגת הפוגה של סוכרת (כך למשל הסיכוי של אלה שהפחיתו למעלה מ-15 ק”ג להשגת הפוגה מסוכרת היה כ-80%) . בנוסף, נמצאו גם שיפור במדדים מטבולים נוספים (רמות שומן , סבילות אינסולין, טריגלצירידים, רמות לחץ דם ועוד)  באותם מטופלים שהצליחו להשיג הפחתת משקל של מעל 15 ק”ג.

עם זאת, לא נמצאה ירידה באירועים קרדיווסקולרים מג’וריים (MACE ) , ולאורך זמן נצפתה גם עלייה ברמות A1C . עם זאת, בניתוח פוסט הוק נמצא שכן הייתה ירידה משמעותית סטטיסטית של 21% בסיכון ל-MACE בקרב אלה שהפחיתו ממשקלם למעלה מ-10% .

מבחינת הטיפול התרופתי, ע”פ ההמלצות העדכניות, השימוש ב-GLP-1 בחולה הסוכרתי עם השמנת יתר הוא בעדיפות הראשונה, מסביר שחאדה, וה-SGLT-2 בעדיפות השנייה. לדעתו של פרופ’ שחאדה, השילוב של שתי משפחות תרופות אלה הוא אידיאלי לטיפול בחולה הסוכרתי השמן, הן לטובת הפחתת המשקל והן לטובת הפחתת הסיכון הקרדיווסקולרי.

מבחינת סדר העדיפות הפנימי של תרופות מקבוצת ה-GLP-1 להתוויה הזו בראש עומד ה-SEMAGLUTIDE (עדיין לא נרשם בארץ) ולאחריו ה-LIRAGLUTIDE , DULAGLUTIDE ,  EXENETIDE ולבסוף LIXISENATIDE . ה-SEMAGLUTIDE וה-LIRAGLUTIDE מקבלות את העדיפות בשל שיעורי הפחתת המשקל הגבוהים יותר שהן משיגות בהשוואה לתרופות האחרות מקבוצת ה-GLP-1 , ובנוסף גם הפחתת אחוזי שומן ופרמטרים מטבוליים נוספים.

בנוסף, SEMAGLUTIDE הראה הפחתה גדולה יותר ב-A1C בהשוואה לתכשירים האחרים בקבוצת ה-GLP-1 .

מבחינת הגנה קרדיווסקולרית, מדגיש פרופ’ שחאדה , רק 4 תרופות (SEMAGLUTIDE ו-LIRAGLUTIDE מקבוצת GLP-1 ו- EMPAGLIFLOZIN ו-CANAGLIFLOZIN מקבוצת ה-SGLT-2 ) הראו הפחתה בסיכון הקרדיווסקולרי.

לכן, לדעתו של פרופ’ שחאדה יש ל-GLP-1 (ליראגלוטייד וסמאגלוטייד) עדיפות כאשר מדובר בחולה סוכרתי הסובל מהשמנת יתר, בהשוואה לתרופות המותוות להפחתת משקל, וזאת בשל האפקט המשולש שכולל : 1. הפחתת משקל 2. הורדת A1C ו-3. הפחתת סיכון קרדיווסקולרי.

לגבי ניתוחים בריאטריים, לדעת פרופ’ שחאדה יש להם תפקיד חשוב בטיפול בחולה הסוכרתי הסובל מהשמנת יתר, בעיקר בחולים עם BMI מעל 40 , וזאת בשל האפקט ארוך הטווח שלהם והיכולת שלהם להשיג שיעורי הפוגה משמעותיים של סוכרת.

לדעתו של פרופ’ שחאדה חלופה זו רלבנטית לאחר ששלב הטיפול בסגנון חיים וטיפול תרופתי מתאים מוצה.

בסיום ההרצאה הציג פרופ’ שחאדה מחקר שנערך על ידו בו נמצא שמתן ליראגלוטייד 3 מ”ג (סקסנדה) בחולים שעברו ניתוח בריאטרי ועלו במשקל לאחר תקופה של מס’ שנים הצליח להפחית מחדש שיעור ניכר במשקלם.

להרצאה המלאה

תיעוד המפגשים בחסות נובו נורדיסק

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • חשיבות מועד אבחנת סוכרת הריונית (Diabetes Care)

    חשיבות מועד אבחנת סוכרת הריונית (Diabetes Care)

    בנשים עם הופעה של סוכרת הריונית לפני שבוע 20 להיריון ייתכנו תוצאות גרועות יותר, בהשוואה לנשים עם הופעה מאוחרת של סוכרת הריונית שגם החלו טיפול לאחר 24-28 שבועות הריון, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes Care. ארגון הבריאות העולמי תומך בטיפול בסוכרת הריונית לאחר 24-28 שבועות הריון, אך מחקר TOBOGM הצביע על שיעור […]

  • דיאטה טבעונית דלת-שומן עשויה לשפר בריאות קרדיו-מטבולית בחולים עם סוכרת מסוג 1 (Clinical Diabetes)

    דיאטה טבעונית דלת-שומן עשויה לשפר בריאות קרדיו-מטבולית בחולים עם סוכרת מסוג 1 (Clinical Diabetes)

    דיאטה טבעונית דלת-שומן – עתירת סיבים ופחמימות עם צריכה מתונה של חלבונים – עשויה להפחית את הדרישה לאינסולין, לשפר רגישות לאינסולין ולשפר איזון גליקמי בחולים עם סוכרת מסוג 1, בהשוואה לדיאטה קונבנציונאלית, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Diabetes. ההשפעות של דיאטה טבעונית דלת-שומן (ללא פחמימות או הגבלת מנות) נבחנו אל מול דיאטה […]

  • האם ניתן להתבסס על מד סוכר רציף לאבחנה של סוכרת? (Nature Medicine)

    האם ניתן להתבסס על מד סוכר רציף לאבחנה של סוכרת? (Nature Medicine)

    נתוני מד סוכר רציף מספקים הערכה מקיפה יותר של ערכי הסוכר מהערכת רמות סוכר בצום בלבד ובהתחשב בשונות הנרחבת של רמות סוכר בדם בצום באותו מטופל, נתוני מד סוכר רציף עשויים לסייע בשיפור הדיוק באבחנת סוכרת, כך מדווחים חוקרים ממכון וייצמן במאמר שפורסם בכתב העת Nature Medicine. החוקרים בחנו את הנתונים ממחקר 10K Study, כולל […]

  • שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: טיפול במטפורמין גורם נזק לכליה בחולה הסוכרתי

    שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: טיפול במטפורמין גורם נזק לכליה בחולה הסוכרתי

    בפינתנו החדשה ננסה לשבור מיתוסים השכיחים בקרב רופאים/ות או מטופלים/ות. זו פינה קצרה, ואם תהיה בה התייחסות למאמרים, היא תעשה בקצרה. נשמח לשמוע רעיונות, הערות והארות. המיתוס הראשון הוא בנושא מטפורמין; האם הטיפול בתרופה גורם נזק לכליה בחולה הסוכרתי? פרופ’ רז מציע כי דווקא המשך מתן התרופה, גם בשלבים מתקדמים של מחלת כליות, עדיין עשוי […]

  • משך שינה קצר מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה מטבולית בצעירים עם סוכרת מסוג 1 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    משך שינה קצר מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה מטבולית בצעירים עם סוכרת מסוג 1 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    שינה במשך פחות משבע שעות בלילה נפוצה בקרב צעירים עם סוכרת מסוג 1 אך מלווה בבריאות קרדיו-מטבולית ירודה, בעיקר בקרב מתבגרים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שינה הינה מרכיב חשוב בהערכה וטיפול בסוכרת לפי הנחיות האגודה האמריקאית לסוכרת, אך לא ידוע אם שינה […]

  • האם להשמנה השפעה על עצימות הכאב במבוגרים? (Front Endocrinol)

    האם להשמנה השפעה על עצימות הכאב במבוגרים? (Front Endocrinol)

    במבוגרים עם משקל עודף או השמנת-יתר נטייה לעצימות כאב בדרגה גבוהה יותר, בהשוואה לאלו עם משקל תקין, ממצאים המדגישים את החשיבות של טיפול כנגד השמנה כחלק מהגישה הכוללת לטיפול בכאב, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Endocrinology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השמנה עשויה להביא לשינויים פתופיזיולוגיים, דוגמת עומס גדול יותר על […]

  • טיפול תרופתי קודם להשמנה מפחית את היקף הירידה במשקל תחת Semaglutide (מתוך Diabetes, Obesity, and Metabolism)

    טיפול תרופתי קודם להשמנה מפחית את היקף הירידה במשקל תחת Semaglutide (מתוך Diabetes, Obesity, and Metabolism)

    טיפול ב- Semaglutide (וויגובי) מוביל לירידה גדולה יותר במשקל במטופלים עם עודף-משקל או השמנת-יתר אשר לא קיבלו קודם לכן טיפול תרופתי כנגד השמנה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים להערכת Semaglutide, אגוניסט לקולטן ל-GLP-1, הדגימו השפעה הטרוגנית על משקל הגוף באלו עם עודף-משקל […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה