בחירת המינון המתאים של Apixaban בטיפול בחולים עם פרפור פרוזדורים (JAMA Cardiol)

ניתוח משני של ממצאי מחקר ARISTOTLE תומך בבחירת המינון הסטנדרטי של 5 מ”ג, פעמיים ביום של Apixaban (אליקוויס) בחולים עם פרפור פרוזדורים הערונים על קריטריון אחד בלבד להפחתת מינון, כפי שנקבע במחקר ופורסם בעלון המצורף לטיפול התרופתי.

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Cardiology כותבים החוקרים כי בחולים עם קריטריון אחד בלבד מבין שלושת הקריטריונים להפחתת-מינון גיל 80 שנים ומעלה, משקל גוף עד 60 ק”ג או ריכוז קריאטינין של 1.5 מ”ג/ד”ל ומעלה תועד סיכון מוגבר לדימום ואירועים תרומבואמבוליים במהלך המעקב, בהשוואה לחולים ללא אף אחד מקריטריונים אלו. עם זאת, גם בקצוות הגיל, משקל גוף נמוך יותר ותפקוד כלייתי גרוע יותר, הסיכון לדימום מג’ורי היה נמוך יותר משמעותית עם טיפול במינון 5 מ”ג, פעמיים ביום, בהשוואה לטיפול בקומדין.

מבין 18,201 המשתתפים במחקר ARISTOTLE, 17,322 נכללו בניתוח הנתונים. החוקרים בחנו את הדימומים המג’וריים במהלך הטיפול התרופתי במסגרת המחקר.

מבין החולים עם עד קריטריון אחד להפחתת מינון, שחולקו לטיפול במינון 5 מ”ג, פעמיים ביום של Apixaban, או קומדין, ב-3,966 חולים תועד קריטריון יחיד להפחתת מינון; בחולים אלו תועדו שיעורים גבוהים יותר של אירוע מוחי או תסחיף סיסטמי (יחס סיכון של 1.47) ודימומים מג’וריים (יחס סיכון של 1.89), בהשוואה לאלו ללא קריטריון להפחתת מינון (13,356 חולים). התועלת של של Apixaban במינון 5 מ”ג, פעמיים ביום (8,665 חולים) בהשוואה לקומדין (8,657 חולים) על אירועים מוחיים או תסחיפים סיסטמיים בחולים עם קריטריון אחד להפחתת מינון (יחס סיכון של 0.94) וללא התוויה להפחתת מינון (יחס סיכון של 0.77), הייתה דומה.

בדומה, התועלת של Apixaban במינון 5 מ”ג, פעמיים ביום, בהשוואה לקומדין, על דימום מג’ורי בחולים עם קריטריון אחד להפחתת מינון (יחס סיכון של 0.68) וללא התוויה להפחתת מינון (יחס סיכון של 0.72), הייתה דומה. דפוס דומה תועד עם כל קריטריון להפחתת מינון ובטווח הגילאים, משקלי גוף, רמות קריאטינין ופינוי קריאטינין.

החוקרים כותבים כי בחולים עם פרפור פרוזדורים וגיל מתקדם, משקל גוף נמוך או הפרעה בתפקוד כלייתי קיים סיכון מוגבר לאירועים מוחיים או תסחיפים סיסטמיים ודימומים מג’וריים, אך נראה כי ישנה תועלת עקבית ל- Apixaban במינון 5 מ”ג, פעמיים ביום, בהשוואה לקומדין, בהשוואה לחולים ללא מאפיינים אלו. מינון זה בטוח, יעיל והולם בחולים עם קריטריון יחיד להפחתת מינון הטיפול.

JAMA Cardiol 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה