שכיחות גבוהה מהצפוי של תופעות לוואי חמורות עקב טיפול לסרטן שד (Cancer)

כמחצית מהנשים שטופלו בשל סרטן שד פולשני בשלב מוקדם פיתחו תופעות לוואי חמורות או חמורות מאוד, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש ינואר בכתב העת Cancer.

בין השנים 2013-2014 הושלם במסגרת מחקר iCanCare סקר שכלל נשים שהתגוררו במחוז לוס אנג’לס וג’אורג’יה עם סרטן שד פולשני, בשלב מוקדם. החוקרים בחנו את תדירות וחומרת תופעות רעילות; הם בחנו את הקורלציה בין חומרת הרעילת ופניה לא-מתוכננת לשירות רפואי (ביקור במרפאה, פניה לחדר מיון או אשפוז) והבריאות הגופנית; הם גם בדקו את המטופלות, העריכו את הגידול וגורמים הקשורים בטיפול.

שיעורי ההיענות לסקר עמדו על 71%. מבין 1,945 נשים שנכללו בסקר, 866 נשים (45%) דיווחו על לפחות תופעת רעילות אחת שהייתה חמורה או חמורה מאוד, 9% דיווחו על ביקורים לא-מתוכננים לטיפול ברעילות ו-5% פנו לחדרי מיון או אושפזו. גורמים שנקשרו עם דיווחו על רעילות חמורה יותר כללו קבלת טיפול כימותרפי (יחס סיכויים של 2.2), קבלת טיפול כימותרפי וקרינתי (יחס סיכון של 1.3) ומוצא לטיני (יחס סיכון של 1.3 בהשוואה ללבנים).

החוקרים זיהו עליה לא-מובהקת של לפחות תופעת רעילות חמורה/חמורה מאוד אחת בנשים לאחר כריתת שד דו-צדדית (יחס סיכויים של 1.2).

החוקרים מסכמים וכותבים כי נשים עם סרטן שד פולשני בשלב מוקדם מדווחות על רעילות משמעותית עקב הטיפול. על רופאים לאסוף נתונים אודות רעילות הטיפול באופן שגרתי ולהציע התערבות מוקדמת. הבדלים ברעילות בין שיטות טיפול שונות עשויים להשפיע על תהליכי קבלת החלטות.

Cancer. Published online January 24, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה