הערכת סף הטיפול להתערבות במקרים של הרחבת חדרים לאחר דימום בפגים (Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed) והערות עורך נאונטולוגיה ד”ר ברזילי

במאמר שפורסם בכתב העת Archives of Disease in Childhood Fetal and Neonatal Edition, מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי לא זוהו הבדלים משמעותיים בתוצא המשולב העיקרי של החדרת מערכת דלף חדרי-מותני (V-P Shunt) או תמותה ביילודים עם הרחבת חדרים לאחר-דימום בנוכחות סף נמוך לעומת סף גבוה להתערבות. בקרב יילודים בהם הסף לטיפול היה נמוך יותר בוצע מספר גדול יותר של פרוצדורות פולשניות.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לערוך השוואה בין סף נמוך לעומת גבוה להתערבות בפגים עם הרחבת חדרים לאחר-דימום. הם השלימו  מחקר רב-מרכזי, אקראי ומבוקר, אשר כלל 14 יחידות טיפול נמרץ ביילודים ב-14 מדינות.

מדגם המחקר כלל 126 פגים שנולדו לפני 34 שבועות היריון, עם הרחבת חדרים לאחר דימום בדרגה III-IV. המשתתפים חולקו באקראי לטיפול בסף נמוך (אינדקס חדרי או Ventricular Index של מעל p97 ורוחב קרן קדמית של מעל 6 מ”מ) או סף גבוה (אינדקס חדרי של מעל p97 ועוד 4 מ”מ ורוחב קרן קדמית של מעל 10 מ”מ).  התוצא העיקרי כלל החדרת מערכת דלף חדרי-מותני או תמותה.

החוקרים מדווחים כי 19 מבין 64 היילודים (30%) בקבוצת סף טיפול נמוך ו-23 מבין 62 היילודים (37%) בקבוצת סף טיפול גבוה נדרשו להכנסת מערכת דלף או הלכו לעולמם (p=0.45). מערכת דלף חדרי-מותני הוחדרה ל-12 מבין 64 יילודים (19%) בקבוצת סף טיפול נמוך וב-14 מבין 62 יילודים (23%) בקבוצת סף טיפול גבוה. עוד מדווחים החוקרים כי 7 מבין 12 יילודים (58%) בקבוצת סף טיפול נמוך ואחד מבין 14 יילודים (7%) בקבוצת סף טיפול גבוה נדרשו לרביזיה של מערכת הדלף (p<0.01).

                 

עוד עולה מהנתונים כי ניקור מותני בוצע ב-62 מבין 64 (97%) יילודים בקבוצת סף טיפול נמוך ו-36 מבין 62 (58%) יילודים בקבוצת סף טיפול גבוה. מאגרים הוחדרו ל-40 מבין 64 יילודים (62%) בקבוצת סף טיפול נמוך וב-27 מבין 62 יילודים (43%) בקבוצת סף טיפול גבוה (p<0.05).

החוקרים מציינים כי לא נמצאו הבדלים משמעותיים בתוצאים בין קבוצת סף הטיפול הנמוך לעומת קבוצת סף הטיפול הגבוה. מאידך ברור כי לקבוצת סף הטיפול הנמוך בוצעו יותר פעולות פולשניות לעומת זו של סף הטיפול הגבוה. הערכת התוצאות הנוירו-התפתחותיות תספק מידע חשוב נוסף בהערכת מאזן הסיכון והתועלת של שתי גישות הטיפול הללו.

Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed. 2018 Feb 10

הערות עורך מדור נאונטולוגיה, ד”ר ברנרד ברזילי:

מזה זמן רב אנו מתחבטים בשאלה אם ומתי להתערב בטיפול בפגים קטנים עם דימום תוך מוחי משמעותי (דרגה IIIIV). למשל, בסקירת Cochrane שפורסמה בשנת 2017 נמצא שאין יתרון לטיפול של ניקורים חוזרים של נוזל השדרה לעומת טיפול שמרני בפגים עם הרחבת חדרים לאחר דימום. במחקר זה, החוקרים השוו בין שתי שיטות טיפוליות. האחת טיפול עם סף נמוך והשנייה טיפול עם סף גבוה יותר. בעבודתם לא הצליחו החוקרים למצוא הבדלים בתוצאים השונים בין שתי הקבוצות. בנוסף, ברור שקבוצת הטיפול עם הסף הנמוך יותר נחשפה ליותר טיפולים פולשניים. מהתוצאות הללו ניתן להסיק כי עדיף לשמור על סף גבוה יותר לטיפול ובכך לטפל פחות בטיפולים פולשניים בילודים הללו, במיוחד אם הם עקרים. כל זאת בהנחה, שתתברר בהמשך כי אין הבדלים בתוצאות הנוירו-התפתחותיות לטווח ארוך.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • הערכת סיכונים ומניעת נפילות בקרב מבוגרים המתגוררים בקהילה – סקירה (JAMA)

    הערכת סיכונים ומניעת נפילות בקרב מבוגרים המתגוררים בקהילה – סקירה (JAMA)

    נפילות הן גורם שכיח – וניתן למניעה – לתחלואה ולתמותה בקרב מבוגרים ברחבי העולם. סקירה זו מה-JAMA עוסקת בהערכת סיכונים ובמניעת נפילות בקרב מבוגרים המתגוררים בקהילה. על פי סקר טלפוני ארצי מייצג משנת 2018, כ-27% מהמבוגרים מעל גיל 65 נפלו במהלך השנה הקודמת. מתוך האירועים הללו, 59% מהם דווחו על ידי נשים ו-41% על ידי […]

  • אי ספיקת לב עם מקטע פלִיטה שמור: כל מה שצריך לדעת בקצרה (THE LANCET)

    אי ספיקת לב עם מקטע פלִיטה שמור: כל מה שצריך לדעת בקצרה (THE LANCET)

    אי ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור (HFpEF) היא אתגר קליני משמעותי עם שכיחות גוברת ברחבי העולם. מאמר זה מה-LANCET מציע כי אבחון וניהול מדויקים של  HFpEF מחייבים גישה רב תחומית, תוך התחשבות בהתייצגות הקלינית, בסָמנים ביולוגיים מתאימים ובהדמיה. אי ספיקת לב עם מקטע פלִיטה שמור (HFpEF) היא אתגר קליני המתייצג עם מגוון של סימפטומים […]

  • השוואת שתי גישות טיפול פומי מונע בוויטמין K ביילודים (J Perinatol)

    השוואת שתי גישות טיפול פומי מונע בוויטמין K ביילודים (J Perinatol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Perinatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי משטר הכולל מתן 13 מנות של ויטמין K לווה בשיפור משמעותי של פרופיל תפקודי קרישה בתינוקות, בהשוואה למשטר טיפול הכולל מתן שלוש מנות פומיות של ויטמין K. ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, מוסיף מהערותיו.

  • חשיבות תמיכה תזונתית במקרים של פגות בינונית-עד-מאוחרת (NEJM)

    חשיבות תמיכה תזונתית במקרים של פגות בינונית-עד-מאוחרת (NEJM)

    במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי התערבות לתמיכה תזונתית בפגים שנולדו לאחר 32 שבועות היריון לפני שבוע 36 להיריון ועד הזנה מלאה עם חלב אם הינה התערבות אפשרית, ללא השפעה על מרווח הזמן עד הזנה אנטרלית מלאה או על הרכב הגוף בגיל מתוקן של ארבעה חודשים. ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, מוסיף מהערותיו.

  • ההשפעות של מאפיינים שונים על התוצאות ארוכת הטווח של טיפול בהידרוקורטיזון זמן קצר לאחר הלידה בפגים מונשמים (JAMA)

    ההשפעות של מאפיינים שונים על התוצאות ארוכת הטווח של טיפול בהידרוקורטיזון זמן קצר לאחר הלידה בפגים מונשמים (JAMA)

    במאמר שפורסם בכתב העת Archives of Disease in Childhood: Fetal and Neonatal Edition מדווחים חוקרים מהולנד ובלגיה על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בפגים שנולדו לפני שבוע 27 להיריון, טיפול סיסטמי בהידרוקורטיזון עשוי להביא לשיפור סיכויי ההישרדות או ליקוי נוירו-התפתחותי. ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה מוסיף מהערותיו.

  • יתרונות דחיית ניתוח לתיקון בקע מפשעתי בפגים (JAMA)

    יתרונות דחיית ניתוח לתיקון בקע מפשעתי בפגים (JAMA)

    במאמר שפורסם בכתב העת JAMA מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בפגים עם בקע מפשעתי, השלמת תיקון בקרע לאחר השחרור מיחידת טיפול נמרץ ביילודים הובילה לשיעור נמוך יותר של אירועים חריגים, בהשוואה לפרוצדורות שבוצעו לפני השחרור מבית החולים. ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה מוסיף מהערותיו.

  • סיכון מוגבר להפרעות פסיכיאטריות ואיכות חיים ירודה בילדים עם מחלת לב מולדת (J Pediatr Rehabil Med)

    סיכון מוגבר להפרעות פסיכיאטריות ואיכות חיים ירודה בילדים עם מחלת לב מולדת (J Pediatr Rehabil Med)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Pediatric Rehabilitation Medicine עולה כי בילדים עם מחלת לב מולדת סיכון מוגבר להפרעות פסיכיאטריות וכן איכות חיים כוללת נמוכה יותר, בהשוואה לילדים בריאים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לקבוע את שיעורי ההימצאות של הפרעות פסיכיאטריות ספציפיות, לזהות גורמים מנבאים הקשורים עם הפרעות אלו ולבחון את איכות החיים הכוללת של […]

  • חיסון אימהי כנגד RSV המבוסס על Perfusion F Protein מלווה בסיכון מוגבר ללידה מוקדמת (NEJM)

    חיסון אימהי כנגד RSV המבוסס על Perfusion F Protein מלווה בסיכון מוגבר ללידה מוקדמת (NEJM)

    במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש בו הגיוס למחקר בשלב מוקדם בשל סוגיות הנוגעות לבטיחות ההתערבות, כאשר חיסון אימהי כנגד RSV המבוסס על Perfusion F Protein אמנם הפחית סיכון לסיבוכים משנית למחלה בדרכי נשימה תחתונות על-רקע RSV, אך לווה בעליה בסיכון ללידה מוקדמת. ד”ר ברנרד ברזילי, עורך מדור ניאונטולוגיה, משתף את המאמר ומוסיף מהערותיו

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה