מהו משלב הטיפול המומלץ בחולים עם אבחנה חדשה של סרטן ערמונית גרורתי? (N Engl J Med)

ערמונית

בעקבות אישור מנהל המזון והתרופות האמריקאי את משלב Abiraterone (אבירטרון) עם Prednisone, לצד טיפול ADT (Androgen Deprivation Therapy) בגברים עם אבחנה חדשה של סרטן ערמונית גרורתי, חל שינוי בגישת הטיפול באוכלוסיה זו.

מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את המשלב הנ”ל בחולים עם שניים מבין שלושת המאפיינים הבאים: מדד גליסון מעל 7, לפחות שלושה נגעים במיפוי עצמות ועדות לגרורות ויסארליות.

האישור מבוסס על מחקר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine והתמקד בחולים שחולקו באקראי לטיפול סירוס עם פלסבו או סירוס עם Abiraterone ו-Prednisone. לאחר חציון מעקב של 30.4 חודשים, חציון ההישרדות עמד על 34.7 חודשים בקבוצת הפלסבו; חציון ההישרדות טרם נקבע בקבוצת הטיפול המשולב. משמעות הדברים כי חלה ירידה של 38% בשיעורי התמותה. תוצאי סיום משניים גם כן הצביעו על יתרון משמעותי לטובת הטיפול המשולב.

תופעות לוואי בעלות חשיבות כללו היפוקלמיה ויתר לחץ דם, שהיו נפוצים יותר משמעותית בקבוצת הטיפול המשולב.

חשוב לציין מספר נקודות בנוגע לממצאי המחקר. ראשית, הרעיון של שילוב חסימת אנדרוגנים אינו חדש ועלה כבר בשנות התשעים של המאה הקודמת, אז 27 מחקרים אקראיים בחנו את שילוב טיפול כנגד אנדרוגנים עם סירוס. רק שלושה מהם הצביעו על שיפור משמעותי בהישרדות. עם זאת, אחד הנושאים שלא נלקח בחשבון בעת ביצוע המחקרים נוגע לתופעת גמילה מטיפול כנגד אנדרוגנים. אף אחד מהמחקרים שנערכו נושא לא לקח סוגיה זאת בחשבון. במילים אחרות, גברים המשיכו בטיפול כנגד אנדרוגנים גם במידה והטיפול הוביל להתקדמות המחלה. העובדה כי כל המחקרים לא הצביעו על שיפור בהישרדות היא די מפתיעה. כעת יש הוכחת עיקרון לפיו יש יתרון לשילוב טיפול כנגד אנדרוגנים עם סירוס.

נקודה נוספת נוגעת לאופן הטיפול במקרים של אבחנה חדשה של מחלה גרורתית. יש עדויות ממחקרים אקראיים אחרים לפיהם תוספת Docetaxel לסירוס בגברים עם גרורות בסיכון גבוה מלווה גם כן ביתרון הישרדותי. בשלב זה, עדיין קיימת השאלה באשר לטיפול המשולב המומלץ לחולים. אחת הדרכים לקבל את ההחלטה הינה לשקול את פרופיל תופעות הלוואי וכן את הרעיון לפיו Docetaxel הינו טיפול מוגבל יותר, בהשוואה לטיפול ב-Abiraterone וסירוס.

סוגיות אלו דורשות מהרופאים להשלים דיון עם החולים אודות אפשרויות הטיפול. התקווה היא כי יום אחד יהיו מחקרים השוואתיים בנושא, אך בשורה תחתונה, ההבדלים בין שני הטיפולים עשויים להיות די קטנים.

N Engl J Med. 2017;377:352-360

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה