באילו מעשנים יש מקום לבדיקות סקר לסרטן ריאות? (Ann Intern Med)

מהמחקר הראשון להשוואת הטיב של מודלים שונים להערכת הטיב של מודלי סיכון לסרטן ריאות בזיהוי מעשנים בהווה או בעבר בהם יש מקום לבדיקות סקר, עולה כי גם המודלים בעלי התוצאות הטובות ביותר נדרשים להתאמות לשיפור יכולת הניבוי.  במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine מדווחים החוקרים על תוצאות בחינת תשעה מודלי חיזוי במדגם ארצי מייצג, מהם עלה כי אין קונצנזוס בבחירת המטופלים עם היסטוריה של עישון, בהם יש להשלים בדיקות סקר.

במסגרת המחקר התמקדו החוקרים במודלים לניבוי סיכון שהתבססו על נתונים מהשנים 2010-2012 מסקר National Health Interview Survey, במטרה להעריך את מספר האנשים בארצות הברית המתאימים לבדיקת סקר.

בנוכחות סף סיכון של 2.0% לאחר חמש שנים, אוכלוסיית הסקר שנבחרה על-פי המודלים השונים נעה בין 7.6 מיליון ל-26 מיליון מעשנים בהווה או בעבר. ארבעה מודלי סיכון היו מדויקים יותר מאחרים בניבוי הסיכון ובבחירת מעשנים בהווה או בעבר לבדיקות סקר.

להערכת התוצאות של כל מודל חיזוי, הם התבססו על נתונים משני מדגמים גדולים בארצות הברית. המדגם הראשון כלל 337,388 מעשנים בהווה או בעבר במחקר National Institute of Health-AARP Diet and Health Study. המדגם השני כלל 72,338 מעשנים בהווה או בעבר במדגם CPS-II Nutrition Survey.

החוקרים מדדו את היחס בין המקרים החזויים לפי המודל והמקרים שזוהו בפועל, במידה לכייל את המודל. הם התבססו על עקומת השטח מתחת לעקומה במטרה לקבוע את יכולת ההבחנה בין אלו בהם יש מקום לבדיקות סקר ואלו בהם אין מקום לבדיקות אלו.

למודלים Bach Model, PLCO-M2012, LCRAT ו-LCDRAT הייתה הרגישות הגבוהה ביותר בסגוליות נתונה, ולהיפך. יכולת ההבחנה הייתה דומה בסף סיכון קבוע. היחס בין המקרים החזויים והמקרים בפועל נע בין 0.92 ל-1.12 והשטח מתחת לעקומה נע בין 0.75 ל-0.79.

ערכים אלו היו גבוהים יותר ממודל Spitz Model, מודל Liverpool Lung Project, מודל LLP Incidence Risk Model, מודל Hoggart Model ומודל Pittsburgh Predictor. חמשת המודלים הללו סיפקו הערכת יתר של הסיכון; היחס בין המקרים החזויים והמקרים בפועל נע בין 0.83 עד 3.69. במודלים אלו, השטח מתחת לעקומה היה גם כן נמוך יותר ונע בין 0.62 ל-0.75.

Ann Intern Med. Published online May 14, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה