עדויות נוספות תומכות בהפחתת תמותה עקב סרטן ריאות עם בדיקות סקר (מתוך כנס ה-WCLC)

מנתוני מחקר NELSON, שהוצגו במהלך כנס ה-World Conference on Lung Cancer, עולה כי שיעורי התמותה עקב סרטן ריאות ירדו ב-26% בקרב גברים בסיכון גבוה ובהיקף של 61% בנשים, שהשלימו בדיקת CT חזה במסגרת בדיקת סקר.

החוקרים מהולנד ובלגיה השלימו את מחקר NELSON כמחקר אקראי נוסף להערכת התועלת האפשרית של בדיקות סקר על-בסיס בדיקת CT בקרב מעשנים בהווה ובעבר. המשתתפים גויסו על-בסיס שאלונים ממאגרי אוכלוסיה, כאשר החוקרים התמקדו במשתתפים בגילאי 50-74 שנים, אשר עישנו למעלה מ-10 סיגריות ביום במשך למעלה מ-30 שנים, או למעלה מ-15 סיגריות ביום לאורך למעלה מ-25 שנים, והפסיקו לעשן במהלך עשר השנים האחרונות.

מדגם המחקר כלל 15,792 משתתפים, 84% מהם גברים. קבוצות המשתתפים שהשלימו בדיקות סקר ואלו שלא השלימו בדיקות סקר היו מאוזנות מבחינת הגיל, מגדר, היסטוריית עישון והפסקת עישון. המשתתפים בבדיקת הסקר השלימו בדיקת CT של החזה במהלך השנה הראשונה והשניה של המחקר וכן לאחר 4 ו-6.5 שנים. המעקב נמשך לאורך עשר שנים.

מהנתונים עולה כי 27,053 בדיקות סקר של CT הובילו ל-2,503 (9.3%) תוצאות לא חד-משמעיות, 598 תוצאות חיוביות (2.2%) ו-243 (0.9%) מקרים של סרטן ריאות. מהשוואת תוצאות חיוביות בבדיקת CT עם אבחנה מאושרת של סרטן ריאות עלה כי לבדיקת סקר ערך מנבא חיובי של 41%.

למשתתפים עם תוצאות סקר שאינן חד-משמעיות נמסר כי אבנורמליות בעלת משמעות לא-ידועה זוהתה וכי עליהם לשוב לבדיקת CT חוזרת לאחר 3-4 חודשים, במטרה לקבוע אם חל שינוי באבנורמליות.

במהלך מעקב לאורך עשר שנים, בקבוצת הסקר אובחנו כ-400 מקרים של סרטן ריאות, בהשוואה ל-350 מקרים בקבוצת הביקורת. מחצית מהממאירויות בקבוצת הסקר היו בשלב Ia בעת האבחנה ו-65-70% היו בשלבים Ia-II. מנגד, כ-70% מהממאירויות בקבוצת הביקורת היו בשלב III/IV בעת האבחנה.

החוקרים מדווחים כי 214 משתתפים בקבוצת הביקורת הלכו לעולמם עקב סרטן ריאות, בהשוואה ל-147 משתתפים בקבוצת הסקר. יחס שיעורי התמותה עקב סרטן ריאות בקרב גברים בקבוצת הסקר לעומת קבוצת הביקורת עמד על 0.75 לאחר שמונה שנים, 0.76 לאחר תשע שנים ו-0.74 לאחר עשר שנים. השיעורים המקבילים בנשים עמדו על 0.39, 0.47 ו-0.61.

מתוך כנס ה-WCLC

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה