מה בין דפוסי התזונה ובין הסיכון לסרטן שד? (Breast Cancer Res)

מנתונים שפורסמו בכתב העת Breast Cancer Research עולה כי ייתכן סיכון מוגבר לסרטן שד על-רקע דפוסי תזונה מערבית וסיכון מופחת עם דפוסי תזונה שקולה.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הקשר בין דפוסי תזונה שונים ובין הסיכון לסרטן שד דרך השלמת מטה-אנליזה של מחקרים תצפיתיים. הם חיפשו אחר מאמרים רלבנטיים במאגרי PubMed, Embase ו-Cochrane, אשר פורסמו עד ספטמבר 2017. ניתוח סטטיסטי שימש להשוואת הקטגוריות העליונות והתחתונות של דיאטה מערבית ודיאטה שקולה.

החוקרים זיהו 32 מאמרים רלבנטיים, כולל 14 מחקרי עוקבה ו-18 מחקרי מקרה-ביקורת (34 דיאטה מערבית ו-35 דיאטה שקולה). מהנתונים עלה כי דפוס תזונה מערבי לווה בעליה של 14% בסיכון, בעוד שדיאטה שקולה לוות בירידה של 18% בסיכון לסרטן שד (סיכון יחסי של 0.82, רווח בר-סמך 95% של 0.75-0.89).

בנוסף, מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה קשר חיובי בין דפוס תזונה מערבי ובין סיכון לסרטן שד בנשים לאחר-מנופאוזה (סיכון יחסי של 1.20, רווח בר-סמך 95% של 1.06-1.35), אך לא בנשים לפני-מנופאוזה. בנוסף, הקשר היה מובהק סטטיסטית עם גידולים חיוביים לקולטנים להורמונים (סיכון יחסי של 1.18), אך לא עם גידולים שליליים לקולטנים להורמונים. מנגד, הקשר ההפוך בין דפוס תזונה שקולה ובין סרטן שד היה מובהק בנשים לפני-מנופאוזה (סיכון יחסי של 0.77, רווח בר-סמך 95% של 0.61-0.98), אך לא בנשים לאחר-מנופאוזה, ומשמעותי הן בגידולים חיוביים והן בגידולים שליליים לקולטנים להורמונים.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים גדולים יותר ובאיכות טובה יותר בכדי לאשר את ממצאי הסקירה. מאחר ודפוסי תזונה ניתנים לשינוי, ממצאים אלו עשויים לספק גישות חשובות למניעת סרטן שד דרך שינוי הרגלי התזונה.

Breast Cancer Res. 2019;21(16) 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה