מרבית המטופלים הסובלים מנדודי שינה אינם נדרשים לטיפול תרופתי (מתוך כנס ה-ACP)

במהלך הרצאה שניתנה מסגרת כנס מטעם ה-American College of Physicians טוענים מומחים לשינה כי רופאים ראשונים לעיתים קרובות אינם מזהים ואינם מבנים היטב את האבחנה של אינסומניה כרונית ולעיתים קרובות מדי, הם בוחרים בתרופות, אשר עם שימוש ממושך עלולות להוביל למעגל בעייתי.

עם זאת, תרופות בלבד לא צפויות להיות יעילות ללא שינוי התנהגותי והן מלוות בתופעות לוואי אפשריות. תרופות מרשם לרוב אינן מטפלות בגורם לאינסומניה, אלא רק בתסמינים.

המומחה לשינה מסביר כי במהלך 15 השנים האחרונות בהן עסק ברפואת שינה, הוא טיפול רק בקומץ קטן של חולים בטיפול תרופתי ארוך-טווח. לדבריו, טיפול תרופתי משמש רק כאשר אמצעים שמרניים כשלו או במטרה לסייע לחולים להתחיל בביצוע השינויים ההתנהגותיים.

על רופאים לשאול את המטופלים אודות השעה המאוחרת ביותר בה הם יכולים להתעורר בכדי להגיע לבית הספר, לעבודה וכדומה. במידה ומדובר בשעה 6 בבוקר, אזי המטרה היא להזיז את שעת השינה ל-10-11 בלילה. עם זאת, במידה והמטופל אינו יכול לישון עד 12:30 בלילה, יש להזיז את שעת השינה לשעה זו.

למרות שחלון של 5.5 שעות אינו אידיאלי, עדיף להיכנס למיטה כאשר מוכנים לישון. מנקודה זו, יש לנסות להזיז את שעת השינה של החולה לאחור בקצב של 15 דקות כל שבוע, כאשר הם מלמדים אותם לישון מוקדם יותר.

גישה זו צפויה להצליח במרבית המטופלים ואינה דורשת כל טיפול תרופתי. ניתן גם להשיג זאת עם ביקור אחד או שניים במרפאה, ולכן לא מדובר בניצול משאבים משמעותי.

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי הוא ללא ספק הכלי הטוב ביותר לטיפול באינסומניה כרונית ומומלץ כטיפול קו-ראשון בכל ההנחיות בנושא. עם זאת, מרבית התכניות כוללות 4-8 מפגשים עם מטפל שינה ולרוב אינם כלולים בתכניות הביטוח. בנוסף, מספר המומחים לאינסומניה אינם עומד בדרישות.

תכניות טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בפלטפורמה של מכשירים ניידים הן יעילות מאוד. חלק גדול מהתכניות הן ללא עלות וכולן נוחות לשימוש. חלק מהמטופלים בוחרים ב-Sleepio, אך ישנן תכניות רבות אחרות שנמצאו יעילות.

במידה וחייבים לפנות לטיפול תרופתי, כדאי לנסות תכשיר פשוט דוגמת מלטונין. כמו כן, אור בהיר במהלך היום, תנועה במהלך היום ואור מעומעם קרוב לשעת השינה חשובים במיוחד עבור קשישים.

המומחים יוצאים גם כנגד השימוש ב-Trazodone, נוגד-דיכאון המשמש לעיתים קרובות מעבר להתוויות המאושרות כטיפול לאינסומניה. הם מדגישים כי לטיפול אין השפעה בשליש מהחולים ובשליש נוסף יש תופעות לוואי שאינן מתקבלות על הדעת. לכן, התכשיר אינו יעיל בשני-שליש מהחולים. בנוסף, קיים סיכון לתופעות לוואי כמו זקפה ממושכת וסיכון למחשבות אובדניות.

מתוך כנס ה-ACP

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • טיפוס מדרגות מפחית את הסיכון לתמותה (מתוך כנס ה-ESC)

    טיפוס מדרגות מפחית את הסיכון לתמותה (מתוך כנס ה-ESC)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך כנס מטעם ה-European Society of Cardiology עולה כי טיפוס מדרגות מלווה בסיכון מופחת לתמותה מכל-סיבה ותמותה עקב מחלות לב. הסקירה כללה תשעה מחקרים עם נתונים אודות 480,520 משתתפים והחוקרים השלימו ניתוח של חמישה מחקרים עם 455,649 משתתפים במטרה לקבוע את הקשר בין טיפוס מדרגות ובין הסיכון לתמותה מכל-סיבה ותמותה עקב […]

  • הפרעה בפעילות גל דלתא במהלך שינה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (J Am Coll Cardiol)

    הפרעה בפעילות גל דלתא במהלך שינה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (J Am Coll Cardiol)

    הפרעה בפעילות גל דלתא במהלך שינה עשויה לשמש כסמן לזיהוי חולים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם ותמותה קרדיווסקולארית, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology. צוות חוקרים בינלאומי ביקש לבחון את פעילות גל דלתא בזמן שינה באמצעות בדיקות שינה שהושלמו ב-4,058 משתתפים במחקר Sleep Heart Health Study וב-2,193 […]

  • האם יש עדיפות לביצוע פעילות גופנית בשעות הערב? (Diabetes Care)

    האם יש עדיפות לביצוע פעילות גופנית בשעות הערב? (Diabetes Care)

    פעילות גופנית אירובית בעצימות בינונית או גבוהה המבוצעת בשעות הערב מלווה בסיכון הנמוך ביותר לתמותה, תחלואה קרדיווסקולארית ותחלואה מיקרווסקולארית במבוגרים עם השמנת-יתר, כולל אלו עם סוכרת מסוג 2, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes Care. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ידוע כי פרצי פעילות אירובית מתונה עד מאומצת משפרת גורמי סיכון קרדיו-מטבוליים, אך […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר טבליות Pivmecillinam לטיפול בזיהום בדרכי השתן בנשים (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר טבליות Pivmecillinam לטיפול בזיהום בדרכי השתן בנשים (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר את מתן טבליות Pivmecillinam לטיפול בזיהומים לא-מסובכים בדרכי השתן משנית לחיידקי Escherichia coli, Proteus mirabilis ו-Staphylococcus saprophyticus בנשים. המומחים מסבירים כי Pivmecillinam הינה פרו-תרופה פומית של Mecillinam הניתן בזריקה. האישור הנוכחי של מנהל המזון והתרופות האמריקאי מבוסס על תוצאות שלושה מחקרים קליניים שהשוו בין שלושה מינונים […]

  • CBT עדיף על טיפול קוגניטיבי מבוסס-מיינדפולנס להפרעת אבל (JAMA Psychiatry)

    CBT עדיף על טיפול קוגניטיבי מבוסס-מיינדפולנס להפרעת אבל (JAMA Psychiatry)

    טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) עדיף על טיפול קוגניטיבי מבוסס-מיינדפולנס להפחתת חומרת התסמינים בחולים עם הפרעת אבל ממושכת, כך עולה מתוצאות מחקר אקראי שפורסם ב-JAMA Psychiatry. בעוד שלמטופלים שעברו CBT ממוקד לאבל הייתה תגובה מעולה בהשוואה לאלו שעברו טיפול קוגניטיבי מבוסס-מיינדפולנס, המשתתפים בשתי הקבוצות חוו ירידה משמעותית בתסמינים 6 חודשים לאחר הטיפול. “אנו מדגישים כי תוצאות […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה