שיעור גבוה של אשפוזים חוזרים בקרב חולים עם משבר יתר לחץ דם (Am J Hypertens)

במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Hypertension מדווחים חוקרים מארצות הברית על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי שיעור גבוה של אשפוזים חוזרים בתוך 30 ימים של חולים שאושפזו בשל משבר יתר לחץ דם, בפרט באלו עם מצב חירום על רקע מדדי לחץ דם גבוהים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי משבר יתר לחץ דם הינו מצב מסכן-חיים, אשר מסווג עוד למצב של מצב חירום (Hypertensive Emergency) או מצב דחוף (Hypertensive Urgency) על-פי נוכחות או העדר נזק אקוטי או מתקדם לאיברי מטרה, בהתאמה. כעת הם ביקשו לבחון את שיעור האשפוזים החוזרים בתוך 30 ימים על-בסיס נתונים עדכניים בחולים עם משבר יתר לחץ דם.

המחקר הרטרוספקטיבי התבסס על נתוני National Readmission Database לשנת 2018 והחוקרים אספו נתונים אודות 129,239 חולים שאושפזו עם אבחנה עיקרית של משבר יתר לחץ דם. התוצא העיקרי של המחקר היה שיעור האשפוזים החוזרים מכל-סיבה בתוך 30 ימים. תוצאים משניים כללו את הסיבה לאשפוז חוזר, תמותה באשפוז, ניצול משאבים וגורמים המנבאים אשפוז חוזר. עוד השוו החוקרים את התוצאות בין חולים עם מצב חירום או מצב דחוף על-רקע לחץ דם גבוה.

מבין 128,942 חולים ששוחררו מבית החולים, 13,768 (10.68%) אושפזו בשנית בתוך 30 ימים; הסיבה הנפוצה ביותר לאשפוז חוזר הייתה משבר יתר לחץ דם (19%). שיעורי התמותה באשפוז בקרב חולים שאושפזו בשנית היו גבוהים יותר בהשוואה לשיעורי התמותה באשפוז הראשוני (1.5% לעומת 0.2%, בהתאמה, p<0.01).

משך האשפוז הממושך במקרים של אשפוז חוזר עמד על 4.5 ימים והעלות הממוצעת לבית החולים על-רקע אשפוז חוזר עמדה על 10,950 דולרים, עם סיכום הוצאות רפואיות של 151 מיליון דולרים.

גיל מתחת ל-65 שנים ומין נקבה היו גורמים מנבאים בלתי-תלויים של שיעורים גבוהים יותר של אשפוז חוזרים. מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי שיעור האשפוזים החוזרים היה גבוה יותר במקרים של מצב חירום על-רקע יתר לחץ דם, בהשוואה למקרים של מצב דחוף על-רקע לחץ דם גבוה (11.7% לעומת 10%, p<0.01).

ממצאי המחקר מעידים על שיעור גבוה של אשפוזים חוזרים מכל-סיבה בתוך 30 ימים מאשפוז בשל משבר יתר לחץ דם, בפרט באלו עם מצב חירום על-רקע לחץ דם גבוה. החוקרים שיעורים גבוהים יותר של תמותה באשפוז וניצול משאבים נרחב יותר על-רקע אשפוזים חוזרים של חולים אלו.

 

Am J Hypertens. 2022 Jul 23

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה