טיפול בקרינה בלבד לקרצינומה נאזופרינגיאלית (JAMA)

מחקר חדש מראה כי בקרב מטופלים עם קרצינומה נאזופרינגיאלית (NPC) בסיכון נמוך, טיפול בקרינה מווסתת עוצמה (IMRT) גרם להישרדות שאינה נחותה מטיפול בכימותרפיה במקביל

מחקר חדש מראה כי בקרב מטופלים עם קרצינומה נאזופרינגיאלית (NPC) בסיכון נמוך, טיפול בקרינה מווסתת עוצמה (IMRT) בלבד הביא להישרדות ללא כישלון טיפולי לאחר 3 שנים שלא הייתה נחותה מהטיפול הכימותרפי במקביל. טיפול כימותרפי קונקורנטי היה הטיפול הסטנדרטי עבור קרצינומה נאזופרינגיאלית בשלב II בהתבסס על נתונים עד כה. נכון ליום תחילת המחקר, קיימות עדויות מוגבלות לתפקידה של כימותרפיה עם שימוש בטיפול קרינתי מווסת עוצמה (IMRT). מטרת המחקר הייתה להעריך האם ניתן לא לטפל בכימותרפיה במקביל בחולים עם סרטן נאוזפרינגיאלי בשלב II/T3N0 בסיכון נמוך שטופלו ב-IMRT. כך, לניסוי קליני רב-מרכזי, פתוח, אקראי, בפאזה 3, אשר נערך ב-5 בתי חולים, נרשמו 341 מטופלים מבוגרים עם NPC בסיכון נמוך, המוגדר כשלב II/T3N0M0 ללא גורמי סיכון (כל הקשריות <3 ס”מ, ללא קשריות IV/Vb; ללא פלישה חוץ-נודלית; DNA של וירוס אפשטיין-באר <4000 עותקים/מ”ל), בין נובמבר 2015 לאוגוסט 2020, והתאריך האחרון למעקב היה 15 במרץ 2022. החולים חולקו באופן אקראי לקבלת IMRT בלבד (n = 172) או טיפול כימותרפי במקביל (IMRT עם cisplatin, 100 מ”ג/מ”ר כל 3 שבועות למשך 3 מחזורים [n = 169]).

מבין 341 חולים (גיל ממוצע, 48 שנים; 30% נשים), 334 (98.0%) השלימו את הניסוי. חציון המעקב היה 46 חודשים (IQR, 34-58). הישרדות ללא כישלון לשלוש שנים הייתה 90.5% בקבוצת ה-IMRT לבד לעומת 91.9% בקבוצת הטיפול הכימותרפי במקביל (הבדל, -1.4%; ערך P < .001). לא נצפו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בהישרדות הכוללת, הישנות מקומית או גרורות מרוחקות. קבוצת ה-IMRT בלבד הראתה שכיחות נמוכה משמעותית של תופעות לוואי בדרגה 3 עד 4 (17% לעומת 46%; הבדל, 29%- [95%-39% CI עד 20%-]), כולל רעילות המטולוגיות (לוקופניה, נויטרופניה) ורעילות לא המטולוגיות (בחילות, הקאות, אנורקסיה, ירידה במשקל, מוקוזיטיס). לקבוצת ה-IMRT בלבד היו ציוני QOL טובים יותר באופן מובהק במהלך טיפולי הקרנות, כולל התחומים של מצב בריאות כללי, תפקוד חברתי, עייפות, בחילות והקאות, כאב, נדודי שינה, אובדן תיאבון ועצירות.

למאמר ב-JAMA

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה