יתרונות טיפול בסטטינים בזמן טיפול הורמונאלי כנגד סרטן ערמונית (JAMA Network Open)

סרטן ערמונית

מתוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי טיפול בסטטינים בזמן טיפול המכוון כנגד אנדרוגנים בגברים סרטן ערמונית עשוי לשפר את שיעורי ההישרדות של החולים.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה אנליזה של מחקרים תצפיתיים וזיהו יתרון משמעותי מבחינת שיעורי התמותה הכוללים ושיעורי התמותה ספציפית עקב סרטן ערמונית עם טיפול בסטטינים בגברים תחת טיפול ADT (או Androgen Deprivation Therapy) כנגד הממאירות האורולוגית.

מטה האנליזה כללה 25 מחקרי עוקבה עם 119,878 גברים עם סרטן ערמונית להערכת ההשפעה של טיפול בסטטינים בזמן טיפול להפחתת אנדרוגנים או טיפול הממוקדים בציר קולטנים לאנדרוגנים על שיעורי התמותה הכוללים ושיעורי התמותה ספציפית עקב ממאירות ערמונית.

בסיכומו של דבר, 55% מהמשתתפים נטלו טיפול בסטטינים ותועדו 74,416 מקרי תמותה.

החוקרים מדווחים כי טיפול בסטטינים בזמן טיפול ADT כנגד סרטן ערמונית לווה בסיכון נמוך ב-27% לתמותה כוללת (יחס סיכון של 0.73, רווח בר-סמך 95% של 0.66-0.82) וסיכון נמוך ב-35% לתמותה עקב ממאירות ערמונית (יחס סיכון של 0.65, רווח בר-סמך 95% של 0.58-0.73). ההטרוגניות בהערכת שני התוצאים הייתה גבוהה.

מניתוח לפי תתי קבוצות עלה כי יתרון לטיפול בסטטינים במהלך טיפול הממוקד לקולטנים לאנדרוגנים, בהשוואה לטיפול ADT בלבד (יחס סיכון לטיפול ממוקד לקולטנים לאנדרוגנים של 0.4, רווח בר-סמך 95% של 0.30-0.55; יחס סיכון לטיפול ADT בלבד של 0.68, רווח בר-סמך 95% של 0.60-0.76, p=0.002).

החוקרים מדגישים כי לא בוצע תקנון לרמות הכולסטרול בדם בכלל המחקרים שנכללו בסקירה הנוכחית. נראה כי ישנה קורלציה בין רמות כולסטרול בדם ובין רמות PSA וייתכן כי אלו עומדים בבסיס הקשר בין טיפול בסטטינים וסרטן ערמונית ותורמים לממצאי המחקר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי הסקירה תומכים ביתרון אפשרי לטיפול בסטטינים בגברים עם סרטן ערמונית תחת ADT, אך לאור ההטרוגניות המשמעותית של הממצאים דרושים מחקרים אקראיים ומבוקרים נוספים בנושא.

JAMA Netw Open, Nov 30, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה