שכיחות גבוהה של הפרעה בתפקוד מיני בנשים וגברים עם יתר לחץ דם ריאתי (Clin Res Cardiol)

הפרעות מתן שתן

במאמר שפורסם בכתב העת Clinical Research in Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה שכיחות גבוהה של הפרעות בתפקוד מיני בקרב גברים ונשים עם יתר לחץ דם ריאתי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הבריאות המינית מהווה מרכיב חשוב באיכות החיים הבריאותית. מטרתם כעת הייתה לבחון את התפקוד המיני בגברים ונשים עם יתר לחץ דם ריאתי.

מחקר החתך כלל 78 חולים, 49 מהם עם אבחנה של יתר לחץ דם עורקי ריאתי ו-29 חולים עם יתר לחץ דם ריאתי תרומבואמבולי כרוני (גיל חציוני של 53 שנים, 66.7% נשים). כל המשתתפים השלימו שאלונים להערכת הבריאותי המינית (או Sexual Health Related Quality of Life): בנשים – שאלוני ASEX, FSFI ו-FSDS; בגברים – שאלוני ASEX ו-IIEF. החוקרים יצרו שאלון בריאות מינית ספציפי ליתר לחץ דם ריאתי.

למעלה ממחצית מהמשתתפים חוו תסמינים בזמן קיום יחסי מין, בעיקר קוצר נשימה (52.6%) ודפיקות לב (32.1%). הפרעה בתפקוד המיני זוהתה ב-63% מהנשים, כאשר בכל הגברים תועדה לפחות הפרעה קלה בתפקוד המיני באחד התחומים של IIEF והפרעה בתפקודי זקפה תועדה ב-48% מהחולים.

הפרעה בתפקוד המיני הייתה נפוצה יותר בגברים ובנשים עם יתר לחץ דם ריאתי, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית.

לא זוהה קשר בין טיפול בתרופות ספציפיות ליתר לחץ דם עורקי ריאתי ובין הפרעה בתפקוד המיני ולא זוהה קשר בין טיפול במשאבה תת-עורית או תוך-ורידי (יחס סיכויים של 1.14, רווח בר-סמך 95% של 0.75-1.73). טיפול במשתנים נקשר עם הפרעה בתפקוד המיני בנשים (יחס סיכויים של 4.01, רווח בר-סמך 95% של 1.04-15.41).

מבין כלל החולים שהיו במערכת יחסים, 69% היו מעוניינים לדון בנושא המיניות עם הרופא המטפל.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לאור ממצאי המחקר המעידים על שכיחות גבוהה של הפרעות בתפקוד מיני בגברים ונשים עם יתר לחץ דם ריאתי, חשוב כי הרופאים המטפלים ישוחחו עם המטופלים הללו בנושא.

Clin Res Cardiol, Apr 30, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה