רמות גבוהות של דיגליצרידים וטריגליצרידים מלוות בסיכון מוגבר לגלאוקומה (Nat Commun)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Nature Communications עולה כי רמות גבוהות של טריגליצרידים ודיגליצרידים מלוות בסיכון מוגבר לגלאוקומה ראשונית פתוחת-זווית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רמות טריגליצרידים ודיגליצרידים עשויות להעיד על פגם במעבר אותות אינסולין ומשק הסוכר בגוף. ישנן דרכים רבות להפחית תנגודת לאינסולין עם שינוי אורחות חיים, כולל פעילות גופנית מתונה, הגבלת צריכת פחמימות, הימנעות ממשקאות ממותקים, הגדלת צריכת סיבים והפחתת דחק. ישנם גם רמזים לכך שתרופות המגבירות אותות אינסולין דוגמת מטפורמין ואגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 מלוות בסיכון מופחת לגלאוקומה ועשויות לשמש למניעת התפתחות המחלה העינית.

במחקר הנוכחי השלימו החוקרים הערכת פרופיל מטבוליטים של דגימות דם שנאספו ואוחסנו במשך 10 שנים ומעלה לפני אבחנה של גלאוקומה ראשונית פתוחת-זווית במחקר Nurses’ Health Study, Nurses’ Health Study II ו-Health Professionals Follow-up Study. הם זיהו 599 משתתפים שפיתחו גלאוקומה ראשונית פתוחת-זווית ו-599 ביקורות תואמות.

לאחר מכן, החוקרים בחנו את הקשר בין משפחות המטבוליטים ובין גלאוקומה ראשונית פתוחת-זווית ומצאו כי דיגליצרידים וטריגליצרידים יחדיו נקשרו עם סיכון מוגבר להתפתחות גלאוקומה ראשונית פתוחת-זווית. בשיעור גבוה יותר של מקרים תועד אובדן שדה ראיה פארא-מרכזי, בהשוואה לאובדן שדה ראיה היקפי.

לאישור הממצאים, החוקרים בחנו את נתוני המטבוליטים של 2,238 מקרים של גלאוקומה ראשונית פתוחת-זווית ו-44,723 ביקורות ממאגר UK Biobank. ניתוח הנתונים הללו אישר את הקשר בין רמות טריגליצרידים ודיגליצרידים גבוהות ובין סיכון מוגבר להתפתחות גלאוקומה.

ממצאי המחקר מעידים על סיכון מוגבר לגלאוקומה פתוחת זווית בנוכחות רמות גבוהות של טריגליצרידים ודיגליצרידים ומציעים כי מדובר ביעדים חדשים אפשריים למניעה וטיפול בגלאוקומה.

Nat Commun, June 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה