המחלקות הפנימיות בישראל עלולות לקרוס כבר בספטמבר הקרוב (מתוך ועידת הבריאות)

נתונים מדאיגים נחשפו בוועדת הבריאות: נכון להיום אחוזי התפוסה במחלקות הפנימיות בבילינסון – 133%, בהדסה הר הצופים – 114%, בקפלן – 113%

ועדת הבריאות בראשות ח”כ אוריאל בוסו קיימה אתמול (שני) דיון פגרה במצוקה במחלקות הפנימיות בבתי החולים בארץ. מנתוני משרד הבריאות שהוגשו לוועדת הבריאות עולה כי, נכון להיום, ישנם 133% תפוסה במחלקה הפנימית בבילינסון, וזאת ירידה לעומת אתמול עם 141%. ובכלל, בכל השבוע האחרון, אחוזי התפוסה בבי”ח זה היו דומים ולא ירדו מ-112%. במחלקה הפנימית בהדסה הר הצופים עומדת היום התפוסה על 116% וכך כמעט בכל השבוע האחרון. נתונים קשים פחות הגיעו מביה”ח כרמל שדיווח על 60% תפוסה היום וכן ביה”ח יוספטל באילת עם 62%.

יו”ר הוועדה ח”כ אוריאל בוסו אמר כי “המחלקות הפנימיות בבתי החולים הן נקודת החולשה שלהם. שם מאושפזים ההורים והסבים והסבתות שלנו. הגיעה העת לחשבון נפש מערכתי. יש בארץ 108 מחלקות פנימיות לאשפוז עם למעלה ממיליון מאושפזים בשנה. אתמול עשינו היסטוריה והכנסנו לספר החוקים מקצוע חדש “עמית רופא” שיתן מענה למצוקה. מצפה ממשרד הבריאות להסבה מסודרת של המחלקות.”

ח”כ אחמד טיבי: “יש 108 מחלקות פנימיות בכל בתי החולים הציבוריים בארץ. זה לא מקרי שבבתי החולים הפרטיים אין כאלה מחלקות, הרי זה לא רווחי כמו מחלקת יולדות. הרילוקיישן של הרופאים, שמדובר בימים אלה, עלול למוטט את מערכת הבריאות.”

יו”ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית פרופ’ אבישי אליס: “בעיית המחלקות הפנימיות היא בעיה לאומית, כי הן הבסיס של בתי החולים, גם בשעות חירום וגם בימים כתיקונם, המחלקות האלה עמוסות כפל כפליים. בבתי החולים בפריפריה יש פחות מ-12 תקנים בממוצע, בעוד שוועדת טור כספא דיברה על 16 תקנים, לפני הקורונה. זה פער גדול, שעוד לא נסגר.”

לפני כשנתיים התחייב משרד הבריאות ליישם את המלצות ועדת טור כספא הנוגעות לתוספת תקנים למחלקות הפנימיות ובינוי מחלקות נוספות בבתי החולים. נציגת משרד הבריאות ד”ר ענבר צוקר: “קצב יישום ההמלצות נקבע לפי כמות המשאבים המוקנית. ניתנו תוספות תקנים של 200 רופאים פנימיים, 576 תקנים לסיעוד, וגם באשר ל- 150 תקנים של מקצועות הבריאות שניתנו בקורונה, היתה הנחיה של משרד הבריאות להשאיר אותם במחלקות הפנימיות. לפי הדיווחים שקיבלנו, כל התקנים הוסבו למחלקות הפנימיות.” יו”ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית פרופ’ אבישי אליס חלק על דבריה: “בתקופת הקורונה כל מחלקה פנימית בארץ קיבלה רק תקן אחד, או תקן וחצי. זה טיפה בים ועכשיו לוקחים את זה בחלק מהמקומות. התקנים שניתנו בקורונה למחלקות הפנימיות התחלקו בעצם לפי שיקול דעת של כל מנהל בית חולים –והיום הם נלקחים. היו”ר בוסו: “זה מדאיג”. לבקשת יו”ר הוועדה ח”כ בוסו, אמרה נציגת משרד הבריאות כי ייבדק האיוש בכלל המחלקות בארץ.

ב-1 בספטמבר תצא לדרך רפורמת הבריאות, הצפויה להגדיל את אפשרויות הבחירה של המטופל, לאפשר חופש רחב יותר בבחירת בית החולים ולהבטיח את שיפור השירות והזמינות הניתנים למטופלים. פרופ’ אליס: “המחלקות הפנימיות תקרוסנה ב-2 בספטמבר. לא יהי מי שיעבוד שם למחרת בבוקר”.

נציגת משרד הבריאות ד”ר צוקר הזכירה את מודל התמרוץ של המחלקות הפנימיות בבתי החולים שפורסם בספטמבר 2022 בסך של 90 מלש”ח בעבור שירות אשפוז במחלקות הפנימיות: “הכסף נמצא. אנחנו מחכים לדיווחים מבתי החולים שעובדים על אפיון הדוח ופיתוח מערכות לשם הפקתו. אלו לא נתונים שניתן לשלוף בלחיצת כפתור. עד כה קיבלנו דיווחים משני בתי חולים.” ד”ר אילן זלינגר, קופ”ח כללית: “אנחנו נערכים להכנת הנתונים ומוכנים להגיש אותם בספטמבר.” היו”ר בוסו דרש ממשרד הבריאות לדווח לוועדה על התקדמות מודל התמרוץ בכל 3 חודשים.

ד”ר נפתלי גרוס, מתמחה ברפואה פנימית: “במשך 6-7 פעמים בחודש, בשעה ארבע אני נשאר לבד בתורנות עם רופא מתמחה וסטאז’ר. בתורנויות כאלה אני מרגיש שאני מכבה שריפות. יש ימים שאני בתנאי אי ספיקה של המערכת משך 26 שעות. איפה זה סביר שרופאים צריכים לעבוד 26 שעות רצוף, כשמצופה ממנו להיות אחראי על חיי אדם? למרות הזעקות שלנו, המתמחים, הממשלה נכנעה להסתדרות וקיצרו את התורנות ל-21 שעות”

מנהל אשפוזי בית בקופ”ח מאוחדת יובל וייס: “בניית בי”ח באשדוד לקחה 14 שנים, מאז שהתקבלה ההחלטה, והיום הוא כבר לא מספיק לתושבים באזור. אחד הפתרונות הוא אשפוזי בית. אנחנו חושבים שאפשר להעביר לאישפוזי בית 25% ממאושפזי המחלקות. זה יצריך רופא פנימאי שיעבור ב-6 בתי מטופלים ביום. זה פתרון יקר ולא פשוט בכלל.” פרופ’ אליס הציג הערכה שונה: “אשפוז בית הוא פתרון חשוב, אבל לא פתרון קסם. זה מתאים רק ל-10% מהמאושפזים.”

מנהל תחום תכנון כח אדם במשרד הבריאות אלכסיי בלינסקי: “כל מקצוע חושב שהוא במחסור ואם רק נוסיף תקנים – הבעיה תיפתר. כך גם אצל רופאים מרדימים, גריאטריים וכו’. נדרש תכנון לאומי של כל ההתמחויות וזה מה שאנחנו מנסים לעשות במשרד. היום הכסף שמועבר לבתי החולים נתון לשיקולו של המנהל ולא צבוע לטובת מקומות ההכשרה”. היו”ר בוסו: “פה התקלה”

ח”כ ארז מלול פנה לרופאים באולם: “אתם עושים עבודת קודש. לא נרפה מהענין.”

מקור: אורית הראל, דוברות הכנסת

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה