נמצא קשר בין זיהום אויר וסיכון מוגבר לסרטן השד

סרטן שד

זיהום אוויר של חלקיקים קטנים (PM2.5) בסביבות מגורים ותעסוקתיות קשור לעלייה מובהקת סטטיסטית בסיכון לסרטן השד, כפי שחשף מחקר XENAIR שהוצג בקונגרס האירופי לאונקולוגיה רפואית (ESMO) 2023.

המחקר ניתח נתונים מ-2419 נשים עם סרטן שד ו-2984 ללא, מ-1990 עד 2011. יש לציין שחשיפה למזהמים PM2.5, PM10 ו-NO2 הראתה רמות שונות של עלייה בסיכון, עם PM2.5 שהדגים את ההשפעה המשמעותית ביותר.

ניתוח זה מתבסס על מחקר XENAIR הקודם, שנערך שנה לפני כן על קבוצת מחקרי הקוהורט של E3N, אשר זיהה סיכון מוגבר לסרטן השד הקשור לחשיפה למזהמים אטמוספריים מסוימים, במיוחד במהלך גיל המעבר.

המטרה העיקרית הייתה להעריך את הסיכון לסרטן השד הקשור לחשיפה ממושכת לחלקיקים קטנים בבית ובעבודה. המשתתפות בשתי הקבוצות צוותו לפי מקום מגורים, גיל, תאריך בדיקת הנתונים והאם הגיעו למנופאוזה בזמן בדיקת הנתונים.

התוצאות הצביעו על עלייה של 28% בסיכון לסרטן השד עם עלייה של 10 מיקרוגרם/מ”ק בריכוז PM2.5, עם עליות קטנות יותר בסיכון שצוינו בחשיפה ל-PM10  ו-NO2. ההבדלים בריכוז תואמים את ההפרש שנמדד בין העיר למקומות כפריים יותר. ניתוחים המבוססים על מצב קולטני הורמונים גילו קשר חיובי אך לא מובהק ל-PM2.5 במקרים של סרטן שד חיובי לקולטנים לאסטרוגן.

הממצאים מדגישים את הצורך הדחוף בתקנות מחמירות יותר על זיהום חלקיקים. יש לציין כי מומחה בתחום הדגיש את הפוטנציאל של חלקיקים מזהמים קטנים לחדור לעומק הרקמות, מה שהעלה חששות לגבי תפקידם בהתפתחות הגידול, במיוחד עבור אנשים עם מוטציות קיימות.

השלכות המחקר משתרעות גם על מדיניות ציבורית, כאשר האגודה האירופית לאונקולוגיה רפואית דוגלת בהפחתת רמות מותרות של ה-PM2.5 כדי להתיישר עם הנחיות ארגון הבריאות העולמי.

European Society of Medical Oncology (ESMO) 2023 Congress

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה