התועלת של טיפול כימותרפי בנשים עם סרטן שד לובולארי ושלילי ל-HER2 (מתוך Cancer)

בנשים עם קרצינומה לובולארית פולשנית שלילית ל-HER2 וחיובית לקולטנים לאסטרוגן תחת טיפול אנדוקריני לא תועדה תועלת הישרדותית נוספת עם טיפול כימותרפי טרום-ניתוחי או לאחר-ניתוח, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Cancer.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין מחקרים רבים להערכת ההשפעות ארוכות הטווח של כימותרפיה בנשים עם קרצינומה לובולארית פולשנית, כאשר התוצאות לרוב אינן חד-משמעיות. במחקר הנוכחי הם זיהו נשים עם אבחנה של קרצינומה לובולארית פולשנית, חיובית לקולטנים לאסטרוגן ושלילת ל-HER2 ממאגר הנתונים של Erasmus Medical Center בהולנד.

בכל הנשים תועדה התוויה לטיפול כימותרפי לאור מעורבות קשריות לימפה, גודל הגידול, דרגה היסטולוגית וסטטוס קולטנים להורמונים, בהתאם להנחיות הארציות.

מבין 716 נשים עם קרצינומה לובולארית פולשנית, שלילית ל-HER2 וחיובית לקולטנים לאסטרוגן, ב-520 נשים תועדה התוויה לטיפול כימותרפיה והן נכללו במחקר. מבין אלו, 379 נשים קיבלו טיפול כימותרפי ו-141 לא קיבלו טיפול כימותרפי.

נשים שקיבלו טיפול כימותרפי היו צעירות יותר בעת האבחנה, בהשוואה לאלו שלא קיבלו טיפול (51 שנים לעומת 61 שנים), עם אבחנה בשנה ממוצעת מוקדמת יותר (2010 לעומת 2015) ועם משך מעקב ארוך יותר (7.8 שנים לעומת 5.2 שנים).

בקרב נשים שקיבלו טיפול כימותרפי תועדה שכיחות גבוהה יותר של מחלה T3 ומעלה (33% לעומת 14%) ומעורבות קשריות לימפה (80% לעומת 49%), לצד שיעור נמוך יותר של ניתוחים משמרי-שד (31% לעומת 43%).

עם זאת, לאחר תקנון לערפלנים אפשריים החוקרים לא מצאו הבדלים בין נשים שטופלו בכימותרפיה ואלו שלא טופלו בכימותרפיה בהערכת שיעורי הישרדות ללא-הישנות (יחס סיכון של 1.20, רווח בר-סמך 95% של 0.63-2.31), הישרדות ספציפית לסרטן שד (יחס סיכון של 1.24, רווח בר-סמך 95% של 0.60-2.58) והישרדות כוללת (יחס סיכון של 0.97, רווח בר-סמך 95% של 0.56-1.66).

החוקרים מסכמים וכותבים כי לא זוהה ערך מוסף למתן טיפול כימותרפי לנשים עם קרצינומה לובולארית פולשנית, שלילית ל-HER2 וחיובית לקולטנים לאסטרוגן אשר קיבלו טיפול אנדוקריני. לאור תופעות הלוואי של טיפול כימותרפי, ממצאים אלו עשויים לסייע במתן מענה לשאלה חשובה מנקודת המבט של המטופלות.

Cancer, Nov 20, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה