קרינה נודלית בסרטן השד עשויה לחסוך דיסקציה (SABCS)

BREAST CANCER סרטן השד בדיקת שד
דיסקציה של בלוטות הלימפה עשויה להיות מיותרת בחולות סרטן שד מסוימות האמורות לקבל קרינה אדג'ובנטית, כך עולה מניסוי שהוצג בסימפוזיון לסרטן השד בסן אנטוניו

דיסקציה של בלוטות הלימפה בבית השחי עשויה להיות מיותרת בקרב חולות סרטן שד עם אחת או שתי בלוטות לימפה זקיף חיוביות האמורות לקבל קרינה אדג’ובנטית של בלוטות הלימפה, כך עולה מניסוי סקנדינבי גדול שהוצג בסימפוזיון לסרטן השד בסן אנטוניו (SABCS 2023).

המחקר הוסיף לנושא שחזר על עצמו במפגש השנה, “הגנה על חולות סרטן השד מלעשות יותר מדי ולגרום לנזק מיותר”. חלקם אפילו תהו אם יש צורך בטיפול אנדוקריני של 5 שנים.

המחקר, SENOMAC, היה מחקר אקראי 1204 חולות עם בלוטת לימפה זקיף חיובית אחת או שתיים שעברו דיסקציה, בהשוואה ל-1335 עם אותו ממצא שחולקו באקראי ללא דיסקציה.

לנבדקות היה סרטן שד ראשוני T1-3 N0 קליני, כ-89% בשתי הזרועות המשיכו לקרינה אדג’ובנטית, כולל קרינה נודלית, וכמעט כולם המשיכו גם לטיפול מערכתי, שכלל טיפול אנדוקריני בלמעלה מ-90%. רק כ-2% מהחולות קיבלו טיפול ניאו-אדג’ובנטי.

בתקופת מעקב חציונית של כמעט 4 שנים, הישרדות ללא הישנות הייתה כמעט זהה בשתי הקבוצות, כאשר בקרב 8% מהחולות בזרוע הדיסקציה ו-7.1% בקבוצת ה-ללא דיסקציה דווח על הישנות. ההישרדות המשוערת ל-5 שנים ללא הישנות הייתה 90% בשתי הקבוצות. ויתור על דיסקציה היה משמעותית לא נחות מביצוע דיסקציה (P < .001).

SENOMAC “מראה בבירור שאינך צריכה לנתח את בית השחי אם יש לך אחת עד שתי בלוטות לימפה זקיף חיוביות, כל עוד החולות מטופלות בקרינה אדג’ובנטית. עקומות ההישרדות ללא הישנות חופפות למעשה, ואיננו יכולים לראות שום הבדל בין שתי הקבוצות”, אמרה המחברת הרשית של המחקר.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה