האם בדיקות סקר על-בסיס MRI מבוצעות בשכיחות גבוהה מדי לזיהוי סרטן ערמונית? (JAMA Netw Open)

מהערכת בדיקות סקר לזיהוי סרטן ערמונית עולה כי בלמעלה מ-86% מהגברים עם רמות PSA (או Prostate Specific Antigen) של 3 ננוגרם/מ”ל ומעלה במהלך בדיקת הסקר השניה לא תועדו ממצאים חשודים בבדיקת הדמיה בתהודה מגנטית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי יוזמות חדשות מתמקדות בבדיקות סקר המבוססות על בדיקת MRI לזיהוי סרטן ערמונית במטרה לצמצם מקרים של אבחון-יתר, כפי שנפוץ כיום כאשר מתבססים על בדיקת PSA יחידה, כאשר ההנחיות ממליצות כעת על בדיקות חוזרות כל 1-4 שנים.

במחקר STHLM3-MRI נכללו גברים בגילאי 50-74 שנים משבדיה, שהוזמנו להשתתף בבדיקת סקר לסרטן ערמונית וחולקו באקראי לבדיקת סקר מסורתית עם ביופסיה שיטתית של הערמונית או גישה מבוססת בדיקת MRI. דגימות דם נבחנו להערכת רמות PSA ומדד Stockholm Risk Score; גברים בסיכון מוגבר השלימו בדיקת MRI מכוונת וביופסיה.

בניתוח המעקב הנוכחי, 2,078 גברים עם רמות PSA של 1.5 ננוגרם/מ”ל ומעלה ומדד Stockholm3 Risk Score קטן מ-0.11 הוזמנו שוב לבדיקת סקר 2-3 שנים לאחר בדיקת הסקר הראשונית.

התוצא העיקרי היה סרטן ערמונית משמעותי קלינית (מדד גליסון 3+4 ומעלה). מדד גליסון של 6 תועד ב-0.7% מהחולים ומדד של 4+3 ומעלה זוהה ב-19 גברים (1.3%).

בקרב 1,500 גברים (גיל חציוני של 67 שנים) שהשלימו בדיקת דם, חציון רמות PSA עמד על 2.8 ננוגרם/מ”ל וב-26.0% תועד שינוי בסיווג הסיכון (רמות PSA של מתחת ל-3 ננוגרם/מ”ל לעומת 3 ננוגרם/מ”ל ומעלה).

מבין 667 גברים עם רמות PSA של 3 ננוגרם/מ”ל ומעל, 617 גברים (92.5%) השלימו בדיקת MRI. מבין 617 הגברים הללו, ב-51 (7.6%) תועדו נגעים שאינם חד-משמעיים (מדד Prostate Imaging-Reporting and Data System של 3 נקודות) וב-33 (4.9%) תועדו נגעים חשודים.

בין 1,500 גברים שעברו בדיקות סקר חוזרות, סרטן ערמונית משמעותי קלינית זוהה ב-48 גברים (3.2%); שיעור זה מקביל ל-59.2% מהגברים שהופנו להשלמת ביופסיה מהערמונית.

מבין 383 גברים בהם תועדה בדיקת MRI שלילית בעבר, רק ב-10 גברים (2.6%) תועד נדד שסווג כדרגה 4 ומעלה לפי סיווג Prostate Imaging-Reporting and Data System.

מומחים בתחום כותבים כי הממצא הבולט ביותר במחקר הנוכחי נוגע לשיעור הגבוה מאוד של העדר נגעים חשודים בבדיקת MRI חוזרות בגברים אלו. עם זאת, הם מדגישים את הצורך בהוכחת ירידה בשיעורי היארעות סרטן ערמונית בטרם ניתן יהיה לקבוע כי הגישה האבחנתית הנ”ל אכן מפחיתה בצורה יעילה את שיעורי אבחנת-יתר של המחלה הממארת.

JAMA Netw Open, Feb 7, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה