האם טיפול כימו-אימונותרפי קדם-ניתוחי משפר הישרדות חולים עם NSCLC? (מתוך JAMA Oncology)

בהשוואה לטיפול כימותרפי, טיפול כימו-אימונותרפי קדם-ניתוחי הוביל לשיעורי הישרדות ללא-אירועים טובים יותר ושיעורי תגובה מלאה גבוהים יותר, אם כי לא תועד שיפור בהישרדות הכוללת של חולים עם סרטן ריאות לא-נתיח מסוג NSCLC (או Non-Small Cell Lung Cancer) עם ביטוי PD-L1 קטן מ-1%, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת JAMA Oncology.

מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר מתן טיפול כימו-אימונותרפי קדם-ניתוחי לחולים עם NSCLC נתיח, ללא תלות בביטוי PDL1, בעוד שסוכנות התרופות האירופאית אישרה את הטיפול באוכלוסייה מוגבלת יותר, קרי, חולים בסיכון גבוה להישנות עם ביטוי PD-L1 של 1% ומעלה.

במטרה להבין טוב יותר את היעילות של טיפול כימו-אימונותרפי קדם-ניתוחי בתתי-קבוצות חולים שונות, החוקרים השלימו מטה-אנליזה של 43 מחקרים, כולל שמונה מחקרים אקראיים ומבוקרים, אשר כללו בסך הכול 5,431 חולים. הם השוו את שיעורי ההישרדות הכוללים, שיעורי הישרדות ללא-אירועים, שיעורי תגובה פתולוגית מג’ורית ומלאה ואירועים חריגים בכלל החולים ובתתי-קבוצות של חולים, כולל חולים עם ביטוי PD-L1 קטן מ-1%.

בכלל החולים, ללא תלות בסטטוס PD-L1, טיפול כימו-אימונותרפי קדם-ניתוחי והביל לשיפור משמעותי בהישרדות ללא-אירועים (יחס סיכון של 0.59) ובהישרדות הכוללת (יחס סיכון של 0.65), בהשוואה לטיפול כימותרפי קדם-ניתוחי.

טיפול כימו-אימונותרפי קדם-ניתוחי גם לווה בסיכוי גבוה יותר משמעותית לתגובה פתולוגית מג’ורית (סיכון יחסי של 3.42) ותגובה מלאה (סיכון יחסי של 5.52).

היתרונות הללו של הטיפול הקדם-ניתוחי נותרו בתתי-קבוצות חולים שונות, למעט הישרדות כוללת בחולים עם ביטוי PD-L1 קטן מ-1%, בהם טיפול כימו-אימונותרפי קדם-ניתוחי הוביל לשיפור משמעותי של הישרדות ללא-אירועים (יחס סיכון של 0.74), אך לא תועדה תועלת בהישרדות הכוללת (יחס סיכון של 0.89, רווח בר-סמך 95% של 0.66-1.19).

הוספת אימונותרפיה לטיפול כימותרפי גם לא הובילה לעליה בסיכון לרעילות בדרגה גבוהה, אירועים חריגים על-רקע הטיפול, או אירועים חריגים חמורים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול כימו-אימונותרפי קדם-ניתוחי מלווה בשיפור הישרדות ללא-אירועים בכלל קטגוריות החולים בסיווג לפי ביטוי PD-L1, אך תועלת מבחינת ההישרדות הכוללת תועדה רק בתת-קבוצה של חולים עם ביטוי PD-L1 של 1% ומעלה.  ממצאים אלו תומכים בהגבלת האישור למתן טיפול כימו-אימונותרפי כפי שנקבע ע”י סוכנות התרופות האירופאית.

JAMA Oncology, March 21, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה