אלרגיה

תפרחת פרי אוראלית/מאמר אורח מאת ד”ר שמואל גור

כאשר מדברים על החורף בהקשרים של בריאות, מיד עולות בראשנו מחלות דוגמת: שפעת ודלקת ריאות, היכולות להשפיע משמעותית על הבריאות של הילדים שלנו.
אך ישנה תופעה נוספת
, שולית לכאורה, לה כדאי לתת תשומת לב בתקופה זו.
הכוונה היא לתפרחות פרי אוראליות
, המתרחשות סביב חלל הפה, תפרחות המתרחשות בקרב פעוטות וילדים.

בעיה של קור ויובש:

תפרחת היא מצב שבו מרקם העור משתנה ואינו מרגיש ואינו נראה כפי שהוא בדרך כלל. בנוסף לשינוי המרקם, מדובר בתהליך דלקתי שבחלק מהמקרים יכול להיות זיהומי, כלומר ישנו חיידק או פטריה הגורמים לזיהום ולדלקת. בנוסף, התופעה יכולה להתרחש כתוצאה משפשוף, חיכוך או מתגובה אלרגית. תפרחת פרי אוראלית היא למעשה תפרחת המתרחשת סביב חלל הפה.

תופעה זו הופכת נפוצה בעונת החורף עקב מזג האוויר הקר והלחות הנמוכה. מאפיינים אלו של מזג האוויר הופכים את העור למאוד מגורה ולכן בתקופה זו אפשר לראות לא פעם ילדים עם לחיים אדומות. זה אינו כמובן חלק מהתפרחות עליהן מדובר, אלא ביטוי נוסף לרגישות הגדולה של עור הפנים של ילדינו בתקופה זו.

כתוצאה מאותו מזג אוויר תינוקות וילדים רבים מנסים ללחח את השפתיים והאזור הסובב להן בעזרת תנועות של הלשון. זהו סוג של אינסטינקט או הרגל שגורם בסופו של דבר לתפרחת הדלקתית, המאופיינת ביובש, רגישות, חוסר נוחות ואף כאבים.

תופעה דומה ליד האף:

חשוב לציין כי ישנן תפרחות שמקורן באלרגיה למזון. הדבר מתרחש בשנות החיים הראשונות עקב אלרגיה לחלב ובהמשך אלרגיה לפירות, לירקות ועוד. בנוסף יכולה להתפתח דלקת כתוצאה ממגע של חלל הפה עם תכשירי קוסמטיקה. לכן, כאשר הורים מגיעים עם תינוק למרפאה שאזור חלל הפה שלו אדום ומגורה, תמיד עולה השאלה האם מדובר באלרגיה למזון. אבל אם התינוק עושה את התנועה עם הלשון לליחוח, ברור שהגורם למצב הדלקתי אינו אלרגני אלא גירוי של העור המעורר תגובה.

מחלות חורף שונות אינן יכולות להגביר את התופעה, אך יכולות לגרום לתופעה דומה. הכוונה היא להצטננות, הגורמת לאף של הילד לדלוף. פעולת קינוח האף עלולה גם היא לגרום לגירוי מקומי, המאופיינת בתחושות דומות של חוסר נוחות וכאבים. בכל המקרים הללו אנו אמורים לתת פתרון שינסה להפחית את התופעה אם לא ירפא אותה כליל, ואולי ימנע את ההופעה שלה בפעם הבאה.

טיפול הנותן מענה:

התופעה עשויה להשמע על פניו כבלתי מזיקה, מלבד הכאבים הנגרמים לילד. לפיכך הורים עשויים לדחות את הטיפול בתופעה, אלא שהם אינם לוקחים בחשבון כי התפרחת עשויה לגרום לבעיות נוספות.

הסיבה לפוטנציאל ההחמרה נובע מכך שמדובר באזור דלקתי ומגורה, שהוא פר פורה להתפתחות של זיהומים אחרים. באותו אזור מגורה יכול להתפתח חיידק, למשל, הגורם לתהליך זיהומי שמחייב טיפולים מסובכים יותר ולכן עדיף לטפל בתפרחת כמה שיותר מהר.

הטיפול משלב שלוש מטרות: שיתן מענה לתהליך הדלקתי, שיזרז את הריפוי של העור ושימנע את הסיכוי להתפתחות תפרחת נוספת או לכל הפחות יפחית משמעותית את הסיכוי להופעתה מחדש. מאחר וגורמים כגון קור ויובש או נזלת אי אפשר למנוע, אפשר לטפל בגורמים הסביבתיים.
כזו היא בפנטן
, משחה המזרזת את תהליך ההחלמה עקב היותה מכילה דקספנטנול ובגרסתה הרגילה נותנת מענה ללחות ומפחיתה את הגירוי. עם זאת, בפנטן פלוס משלבת רכיבים נוספים המזרזים את תהליך ההחלמה, כמו גם חומר מחטא. 

הטיפול יכול להפחית משמעותית את הגירוי והכאבים (1,2)ולכן למנוע מהילד לחזור על פעולת הליחוח עם הלשון. כך אפשר לסייע בטיפול בבעיה שעשויה להראות פשוטה בתחילה אך בפועל היא לא נעימה ועלולה להפוך להיות מורכבת.

(*)ד”ר שמואל גור, מומחה ברפואת ילדים ויועץ למותג “בפנטן”

מקורות:


1.       1ץ“Efficacy of dexpantheonl in skin protection against irritation: a double-blind, placebo-controlled study”  Kathrin Biro, Diamant Thaci, Falk R. Ochsendorf, Roland Kaufmann and Wolf-Henning Boehncke. Department of Dermatology. Johann Wolfgang Goethe- University, Frankfurt am Main, Germany (2003)

  2.     “Effect of topically applied Dexpanthenol on epidermal barrier function and stratum corneum hydration- results of a human in vivo study” Wolfgang Gehring and Max Gloor. Department of Dermatology (director: Prof. Dr. M. Gloor) Klinkum der Stadt Karlsruhe gGmbH, Karlsruhe (Germany) (2000)

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה