אלרגיה

היסטוריה של התלקחויות קודמות וחומרת קוצר נשימה מנבאים את הסיכון להתלקחות COPD (מתוך Respiratory Medicine)

במאמר שפורסם בכתב העת Respiratory Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי היסטוריה של התלקחויות וחומרת קוצר נשימה עשויים לנבא את הסיכון להתלקחויות בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease, או COPD).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא ברור אם הסיכון להתלקחות COPD מושפע מחומרת תסמינים וטיפול אחזקה. כעת הם שיערו כי הוספת היסטוריה של התלקחויות COPD, חומרת קוצר נשימה ושימוש בתרופות לאחזקה עשויה להשפיע על הערכת הסיכון להתלקחויות בעתיד של מחלת הריאות הכרונית.

מדגם המחקר כלל 96,462 מבוגרים ממחקר Copenhagen General Population Study והחוקרים העריכו את הסיכון להתלקחות בדרגה בינונית וחמורה בין השנים 2003 עד 2013 על-פי היסטוריית התלקחויות, חומרת קוצר נשימה לפי מדד mMRC (modified Medical Research Councils) ונוכחות/העדר טיפול אחזקה במרחיבי סמפונות ארוכי-טווח ו/או סטרואידים בשיאוף.

מבין 13,380 חולים עם COPD, החוקרים זיהו 1,543 חולים עם התלקחות מתונה ו-348 חולים עם התלקחות חמורה.

בקרב חולים שלא קיבלו טיפול קודם ובאלו תחת טיפול אחזקה, היסטוריה של התלקחויות ובהיקף קטן יותר, גם חומרת קוצר נשימה, נקשרו עם סיכון גבוה יותר להתלקחויות בעתיד; 32% מהחולים שלא קיבלו טיפול קודם עם מדד mMRC של 2 נקודות ומעלה והתלקחות מתונה יחידה בשנה האחרונה חוו התלקחות בדרגה מתונה במהלך השנה הבאה, זאת בהשוואה ל-3% בלבד מהחולים עם קוצר נשימה בדרגת חומרה דומה אך ללא התלקחויות בשנה החולפת (יחס סיכון מתוקן של 6.26, רווח בר-סמך 95% של 3.70-10.58).

ממצאי המחקר מעידים כי הוספת היסטוריה של התלקחויות COPD וכן חומרת קוצר נשימה מנבאת את הסיכון להתלקחות COPD בעתיד. מהנתונים עולה כי באלו עם היסטוריה של התלקחות מתונה וקוצר נשימה בדרגה חמורה קיים סיכון גבוה להתלקחויות בעתיד, רמז לכך שמדובר באוכלוסייה בה נדרשת תשומת לב רבה במטרה למנוע סיבוכים אלו.

Respiratory Medicine, Dec 21, 2021

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה