אלרגיה

טיפול ב-Azithromycin לא הפחית היקף מחלת ריאות מבנית בתינוקות עם ציסטיק פיברוזיס (Lancet Respiratory Medicine)

טיפול ב- Azithromycinעם קביעת האבחנה של ציסטיק פיברוזיס בינקות לא הפחית את היקף מחלת הריאות המבנית בגיל 36 חודשים, אך הפחית את הדלקת בדרכי האוויר והתחלואה, כך עולה מתוצאות מחקר COMBAT CF שפורסמו בכתב העת Lancet Respiratory Medicine. בנוסף, הטיפול האנטיביוטי היה בטוח והוביל לשיפור חלק מהתוצאים הקליניים.

 החוקרים השלימו מחקר אקראי, כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, בשלב 3, אשר כלל 130 חולים משמונה מרכזים לטיפול בילדים עם ציסטיק פיברוזיס באוסטרליה וניו-זילנד, בין יוני 2012 ועד יולי 2017. התינוקות היו בגילאי 3-6 חודשים וחולקו באקראי לקבלת טיפול פומי ב- Azithromycinבמינון 10 מ”ג/ק”ג (68 חולים) שלוש פעמים בשבוע או פלסבו (62 חולים), אשר ניתנו עד גיל 36 חודשים.

 התוצאים העיקריים כללו את שיעור הילדים עם עדות הדמייתית לברונכיאקטזיות ואחוז נפח ריאה כולל שנפגע עקב המחלה.

 בגיל 36 חודשים, ב-88% מהתינוקות בזרוע ההתערבות וב-94% מאלו בזרוע הפלסבו הייתה עדות לברונכיאקטזיות (יחס סיכויים של 0.49, רווח בר-סמך 95% של 0.12-2.0).

 החוקרים מדווחים כי לא תוארו הבדלים בין הקבוצות בסך המחלה בדרכי אוויר (הבדל חציוני של 0.02%-, רווח בר-סמך 95% של 0.59- עד 0.56).

 בקרב תינוקות בזרוע הטיפול ב- Azithromycinתועדו פחות ימים בבית חולים בשל התלקחות ריאתית (הבדל ממוצע של 6.3- ימים) ופחות קורסי טיפול אנטיביוטי פומי או בשיאוף (יחס שיעורי היארעות של 0.88, רווח בר-סמך 95% של 0.81-0.97).

 ריכוזי תאי דלקת בדרכי האוויר גם כן היו נמוכים יותר בקרב תינוקות בזרוע הטיפול ב- Azithromycin, כולל IL-8 (הבדל חציוני של 1.2-; רווח בר-סמך 95% של 1.9- עד 0.5-) ופעילות אלסטז בנויטרופילים (הבדל חציוני של 0.6-, רווח בר-סמך 95% של 1.1- עד 0.2-) בגיל 36 חודשים.

 החוקרים לא זיהו השפעה של Azithromycinעל מדד מסת הגוף בגיל 36 חודשים. עוד עולה מהנתונים כי לא הייתה עדות להופעת פתוגנים עם טיפול ב- Azithromycinותועדו מעט סיבוכים, ללא הבדלים בין הזרועות.

 הטיפולים הזמינים כיום לחולי ציסטיק פיברוזיס הובילו לשינוי בחייהם של החולים, אך על-רקע העלות הגבוהה וזמינות מוגבלת של הטיפול לילדים מחוץ לארצות הברית. לאור זאת, דרושים מחקרים קליניים בילדים קטנים להערכת היעילות של משלב Azithromycinעם סליין היפרטוני.

 

Lancet Respiratory Medicine 2022

 

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה