אלרגיה

האם בריטניה מוכנה לשפעת העונתית בשנת 2022-2023 ולאחר מכן? (Lancet Infect Dis)

במאמר שפורסם בכתב העת Lancet Infectious Diseases דנים מומחים במוכנות של בריטניה לעונת השפעת בשנת 2022-2023, תוך התבססות על הנתונים המדווחים מאוסטרליה. במאמרם הם מדגישים את החשיבות של החיסונים כנגד שפעת, ההתגברות על הגורמים הפוגעים בקבלת החיסונים וחשיבות מתן החיסון כנגד שפעת לילדים.

התערבויות לא-תרופתיות כנגד COVID-19 הובילו לרמות נמוכות מאוד של נגיפי שפעת ברחבי העולם. עם זאת, כעת אמצעי הבקרה הללו נזנחו בבריטניה, כאשר עליה חוזרת בהיקף מקרי השפעת היא בלתי-נמנעת. באוסטרליה נרשמה עליה מהירה בתיעודי זיהומים בשפעת מסוג Influenza A, עליה אשר החלה מוקדם מהרגיל, רמז לצפוי בחצי כדור הארץ הצפוני בחורף של 2022-2023.

נכון ל-19 ביוני, 2022, 85% מהמקרים של שפעת באוסטרליה נבעו מנגיף Influenza A (H3N2), הידוע כגורם מגפות חמורות יותר. העלייה החדה במקרים ככל הנראה נובעת מהפחתת האמצעים הנועדו להתגבר על מגפת הקורונה והשיעור הנמוך של מחוסנים כנגד שפעת באוכלוסייה. בנוסף, במהלך השנתיים האחרונות תועדו מקרים מעטים של זיהום טבעי בשפעת ולכן חסינות העדר כנגד הנגיף בסביבה ככל הנראה נמוכה משמעותית בהשוואה לשנים קודמות, מצב שהחמיר עקב כך שילדים קטנים מגיל שנתיים מעולם לא נחשפו לשפעת.

באוסטרליה ובבריטניה נרשמה ירידה בשיעור המחוסנים כנגד שפעת עונתית, כולל בקרב אוכלוסיות בסיכון גבוה למחלה חמורה, דוגמת נשים הרות וילדים. שיעורי החיסון כנגד שפעת ירדו גם בקרב אנשי צוות רפואי בבריטניה, מ-77% בעונת 2020-2021 ל-61% בעונת 2021-2022, כאשר החיסון הוצע בשילוב עם מנת דחף של חיסון כנגד קורונה. תשומת הלב הציבורית נתונה ל-COVID-19 וחיסוני בוסטר אפשריים בסתיו, כאשר חשש בנוגע לבטיחות וחוסר אמון בחיסוני קורונה עשוי להוביל להססנות מוגברות בנוגע לחיסוני שפעת.

הכותבים קוראים להתגבר על מכשולים לקבלת חיסונים דרך שיתוף פעולה עם הקהילות והכשרת המחסנים להדגיש את הבטיחות והיעילות של מתן משולב של חיסון כנגד קורונה וכנגד שפעת.

האמצעים ששימשו כנגד מגפת הקורונה עוררו אתגרים חדשים להתמודדות עם שפעת עונתית. הנתונים מאוסטרליה מהווים תמרור אזהרה לעונת שפעת מוקדמת וחמורה יותר בחצי הכדור הצפוני. הכותבים קוראים לשקול מחדש את ההחלטה של ה-UK Joint Committee on Vaccination and Immunization להוציא את המבוגרים בגילאי 50-64 שנים וילדים בגילאי 11-15 שנים מהקבוצות המתאימות לחיסון כנגד שפעת בעונת 2022-2023. ילדים אחראיים למרבית מקרי ההדבקה בשפעת, כאשר באוסטרליה ילדים שיעורי ההדבקה הגבוהים ביותר בנגיף תועדו בקרב אלו בגילאי 10-14 שנים.

לאור זאת, חיסון ילדים בגילאי 11-15 שנים הוא חשוב במיוחד. עם זאת, על-מנת שצעד זה יהיה יעיל, יש להתחיל מוקדם בפרסום חיסונים ולהתגבר על המכשולים לחיסון בקרב אוכלוסיות בסיכון גבוה לזיהום, דוגמת אנשי צוות רפואי וילדים.

 

Lancet Infect Dis 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה