אלרגיה

חשיפה תוך-רחמית לזיהום אוויר מעלה את הסיכון לנזלת אלרגית ואסתמה (J Allergy Clin Immunol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology עולה כי חשיפה תוך-רחמית לזיהום אוויר מלווה בסיכון מוגבר להופעת נזלת אלרגית ואסתמה בגיל צעיר.

מחקר COSPAC כלל 700 ילדים שנולדו לנשים שהתגורר בדנמרק וגויסו למחקר בשבוע 24 להיריון. בגיל 6 שנים, 22.4% מהילדים אובחנו עם אסתמה בנקודת זמן כלשהי, 23.7% היו רגישים לאלרגנים בשיאוף, 7.4% סבלו מאסתמה בהווה ו-6.7% סבלו מנזלת אלרגית בהווה.

מהנתונים עולה קשר בין חשיפה תוך-רחמית גבוהה יותר לדו תחמוצת החנקן וחומר חלקיקי קטן מ-2.5 מיקרומטר ו-10 מיקרומטר ובין שינוי בפרופיל רירית האף לאחר ארבעה שבועות. עוד זוהו שינויים בסמני דלקת סוג 2 הקשורים עם אטופיה לאחר ארבעה שבועות, כולל רמות מוגברות של IL-13, IL-4 ו-IL-5 וירידה בריכוזי CCL22 ו-CCL26, על-רקע חשיפה תוך-רחמית לזיהום אוויר.

בילדים עם פרופיל זה של רירית האף תועד סיכון מוגבר לריגוש אלרגי (יחס סיכויים של 2.68, רווח בר-סמך 95% של 1.58-4.62) ולנזלת אלרגית (יחס סיכויים של 2.63, רווח בר-סמך 95% של 1.18-5.81) בגיל  6 שנים.

החוקרים מדווחים על קשר משמעותי בין חשיפה לזיהום אוויר לפני הלידה ובין סמני דלקת סיסטמית שנמדדו בדם בגיל שישה חודשים, כולל רמות מוגברות של CXCL8 (IL-8) ורמות מופחתות של IL-1beta בעקבות חשיפה לכלל המזהמים ורמות מופחתות של IL-6 בעקבות חשיפה מוגברת לדו-תחמוצת החנקן.

בנוכחות השינוי הנ”ל בפרופיל החיסוני בדם בגיל שישה חודשים תועד סיכון מוגבר לאסתמה פעילה בגיל 6 שנים (יחס סיכויים של 1.8, רווח בר-סמך 95% של 1.18-2.76), אך ללא סיכון מוגבר לנזלת אלרגית או ריגוש אלרגי.

עם זאת, לא תועד קשר משמעותי בין חשיפה תוך-רחמית לזיהום אוויר ובין שינויים בהרכב החיסוני ברירית האף, מתילציית דנ”א של תאי אפיתל או שינויים בביטוי גנים בתאי אף בגיל 6 שנים. יתרה מזאת, כאשר החוקרים בחנו חשיפה לאחר-לידה לזיהום אוויר הם זיהו סיכון מוגבר לאסתמה פעילה בגיל 6 שנים עם חשיפה לכלל המזהמים, אם כי תקנון למגורים באזור אורבני הביא לכך שקשרים אלו לא נותרו מובהקים סטטיסטית, פרט לקשר בין חשיפה לחומר חלקיקי קטן מ-10 מיקרומטר ואסתמה בהווה.

החוקרים כותבים כי ממצאים אלו מעידים על השפעה בלתי-תלויה של חשיפה תוך-רחמית לזיהום אוויר על התפתחות מערכת חיסון סיסטמית ודרכי אוויר עליונות בגיל צעיר, כולל השפעות ארוכות טווח אפשריות על הסיכון להתפתחות אלרגיה ואסתמה.

 

J Allergy Clin Immunol, Sep 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה